Een tijd geleden heb ik een discussiebijeenkomst bijgewoond over de betekenis van ‘Service Logistiek’. Logistiekelingen onderling bleken aan dit begrip vele betekenissen toe te kennen. De definities liepen uiteen van ‘Logistieke dienstverlening met extra service’ tot ‘Alle logistieke activiteiten in de after sales processen’. Maar ook deze definities roepen op hun beurt weer vragen op. Behoren de onderhoudsactiviteiten om goederen te herstellen nu wel of niet onder het begrip ‘service logistiek’? Dat reservedelen iets met service logistiek te maken hebben, daar is iedereen het wel over eens. Maar hoe zit dat nu met het onderhoud aan repareerbare reservedelen (wisseldelen, repairables, etc.) en het onderhoud aan installaties zelf? Daarover lopen de meningen uiteen. Ik vraag me af wat een dergelijke discussie onder onderhoudsmanagers zou opleveren.
U vraagt zich nu misschien af waarom een dergelijke discussie interessant kan zijn. Dat heb ik mij ook afgevraagd en ik zal u mijn mening hierover geven.
Onderhoudsmanagers zien de service logistiek vaak als het toeleveringsproces van onderhoudsmaterialen, iets van logistiekelingen en dus als het aandachtsgebied van ‘anderen’. Onderhoudsmanagers hoeven zich hierdoor niet te verdiepen in deze discipline. In de literatuur maakt onderhoud echter integraal deel uit van het begrip ‘service logistiek’: ‘het geheel van management en activiteiten gericht op het bevoorraden en onderhouden van duurzame kapitaalgoederen’ (SOLE, The Society Off Logistics Engineers). Ook aspecten als personeel, training, technische publicaties, test- en supportequipment en infrastructuur worden gezien als onderdeel van het service logistieke aandachtsveld.
Logistieke communities beschouwen onderhoud veelal als ‘hun klant’ en onderhoudscommunities beschouwen logistiek meestal als ‘hun toeleverancier’. Maar volgens SOLE zijn beiden geïntegreerd, het is dus niet alleen iets van ‘de ander’. Omdat het bij service logistiek gaat over het onderhouden van duurzame kapitaalgoederen, zou deze discipline eerder thuishoren binnen de onderhoudscommunity dan binnen een community van logistiekelingen.
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en voor alles is wat te zeggen, maar dat service logistiek een grote invloed heeft op de inzetbaarheid en de kosten voor de instandhouding van duurzame kapitaalgoederen, is duidelijk. Dat op dit vlak nog veel kan worden bereikt is mijn overtuiging.
Jürgen Donders (j.donders@gordian.nl) is managing consultant bij Gordian Logistic Experts BV, (www.gordian.nl).
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--