Birthday party audit

Ooit wel eens goed geluisterd op verjaardagsfeestjes naar wat er speelt in ondernemingen? In de nasleep van de feestdagen heeft de januarimaand voor ons gezin nog diverse verjaardagsfeestjes in petto. Standaard gaan veel gesprekken over: hoe het met iedereen gaat, anekdotes, de kinderen, de ouders en uiteindelijk de werkgever. En dan gebeurt het: er vindt een ontlading plaats over wat er allemaal niet goed gaat bij de onderneming. Dat niemand weet waar ze mee bezig zijn. Dat de commercials van het bedrijf niets te maken hebben met de werkelijkheid. Controle van cijfers, ook al zijn ze soms puur fictief, is belangrijker dan het effectief gebruik maken van medewerkers.

“Excel management”. “Ik voel me meer een accountant dan een mensenmanager”. “Ik doe voorlopig gewoon mijn werk en zie het allemaal wel...”.

Opmerkingen van medewerkers, teamleiders en managers op een verjaardagsfeestje. Wat kan de merkbeleving van ondernemingen toch snel veranderen.
Vanuit mijn vakgebied weet ik ook wat er kan gebeuren als al deze energie op een juiste manier zou worden gebruikt. Als deze medewerkers, teamleiders en managers vanuit een innerlijke overtuiging met overgave en professioneel plezier hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als ze kunnen werken vanuit betrokkenheid. Zakelijke relaties onderhouden vanuit hostmanship. Verantwoordelijkheid voelen voor de onderneming. Vandaag en morgen. Tijdens en na de crisis.

Hoe zou het gesprek dan op het verjaardagsfeestje zijn geweest. Een nieuwe ambassadeur erbij?
Een authentieke stakeholder met aantrekkingskracht voor nieuwe collega’s of klanten?
Een representant van een onderneming die de crisis wel gaat overleven?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Elza Maas
Een goede werkgever houdt rekening met de verschillende wensen en behoeften van de medewerkers. Zorg dat je verstand hebt / krijgt van mensen, ik durf te wedden dat organisaties dan nog succesvoller worden. Maak verbinding met elkaar. Iedereen wil erkenning en herkenning. Toon werkelijke interesse in je medewerker
De essentie van samenwerken is wel de werkelijke wil om er samen iets van te maken.

"BOF" is een belangrijke term. BOF staat voor rechtvaardige Beloning, permanente en uitdagende Opleiding en Fun. De beloning zal een oplosbaar probleem zijn en opleidingen zijn zinvol en te realiseren. zowel on the job als extern. Opleiding en ontwikkelen houdt mensen wendbaar. veranderingen volgen steeds sneller op elkaar. Morgen is weer anders dan vandaag. Wendbaarheid is een ander woord voor het talent om je aan te passen. En welke soorten overleefden ook al weer (Darwin wijst ons de weg). En de Fun. Met name dit verlangen zal bestaande inzichten op het gebied van management ,P&O modellen en leidinggevend gedrag veranderen waardoor er bijzondere dingen gebeuren.

Meer over Organisatiecultuur