De top 5 coverstories 2023 en de opkomst van Artificial Intelligence

Cover stories

Welke van de in 2023 gepubliceerde coverstories werden het meest gelezen. De Top 5 met commentaar van de hoofdredactie.

De artikelen genoemd in en bij deze tekst zijn enkele weken vrij toegankelijk. Voor permanente toegang tot alle content, inclusief onze kennisbank, neem een Pro-abonnement >>

De top 5 coverstories

De vijf meest gelezen coverstories gepubliceerd in 2023

1. Hoe consultants bedrijven verzwakken, overheden uithollen, economieën schaden. Bespreking: De Consultancy Industrie
Gyuri Vergouw

2. Een narcist maakt meer kapot dan de organisatie lief is
Vier tips hoe je het beste om kan gaan met een narcistische leidinggevende
Lenette Schuijt

3. Waarom (veel) trainingen niet werken
Hoe dan wel? Tips en voorbeelden.
Michaël van Leijen

4. "Ze schieten steeds in de weerstand"
Wat je wegdrukt, komt vanzelf weer terug
Cynthia van der Zwan & Arend Ardon

5. Burn-out is een uitdaging tot verbinding …
Over werk en bezieling
Norbert Netten

Wat valt mij op?

Opvallend is de nadruk op  de kwaliteit van de relaties in de organisatie zowel verticaal als horizontaal, storend gedrag en gedragsverandering. En dan vooral: 'Wat doen we daaraan?' Dit accent wordt nog versterkt door het artikel van Gytha Heins Aanspreken op gedrag…. Gewoon doen!  dat de top 5 runner-up was.

Artikel 1 van Gyuri Vergouw beschrijft enkele bedenkelijke kanten van organisatieadvies-werk. Artikel 3 'Waarom (veel) trainingen niet werken' van Michaël van Leijen over falende trainings & opleidings activiteiten, leunt daar tegenaan maar beschrijft ook hoe dat anders kan. Twee belangrijke onderwerpen waar we met ManagementSite ook veel aandacht aan besteden, zie de kennisbankonderwerpen Organisatieadvies en consultancy en Scholing en werk.

Ondanks de kritische noties die al jaren bekend zijn, verandert er weinig. Ik heb de indruk dat het eerder erger wordt. Zie bijvoorbeeld ICT projectmanagement bij de overheid of de groots opgezette cultuurtralala-programma's bij banken, grote accountants en publieke organisaties. En dan al dat 'nader onderzoek is gewenst'. Je voelt op je klompen dat zo’n onderzoek met als resultaat een dik rapport tot niets leidt. Het kan alleen maar de 'doomloop' van omslachtige bureaucratising versterken. Recent komt daar nog de gretigheid bij waarmee onderzoek naar integriteit en grensoverschrijdend gedrag wordt opgepakt. Dit begint zelfs een louche bezigheid te worden.

De coverstories 2 tot en met 5  betreffen gedrag op de werkplek. De auteurs beschrijven zeer herkenbare fricties, blokkades en gedrag en hoe je daar het beste mee om kan gaan.

We streven bij Managementsite altijd naar praktijkervaringen en voorbeelden die duidelijk maken ‘HOE’ de problemen aangepakt worden. Dat HOE kan niet genoeg benadrukt worden. Zingeving, wendbaarheid, moreel leiderschap, vertrouwen, open communicatie, meer betrokkenheid…., heel mooi allemaal! Maar zonder het het antwoord op de vraag 'HOE bereik je dat dan in de organisatie' zijn het loze kreten.

Het gaat bij onze coverstories om ervarings-kennis, beproefd en gestold tot handelingsgerichte kennis. ‘De wijsheid zit in het doen’ of in de woorden van Kurt Lewin ‘Niets zo praktisch als goede theorie.’
Zie in dit verband onze informatie voor auteurs. Dit is ook een uitnodiging om met uw eigen ervaringen te komen.

Opkomst van Artificial Intelligence (AI)

Een van de meest besproken onderwerpen in ManagementSite in 2023 was de opkomst van Artificial Intelligence. De betekenis van AI voor organisaties zal groot zijn. We zien dit in het artikel van Jan Vieveen AI in productie en logistiek. Een glashelder verhaal!

De claims van AI gaan veel verder dan de logistiek. De klantenservice wordt in snel tempo gedigitaliseerd. De robot weet het antwoord op alle vragen en helpt je verder. Maar niet heus! Het is nog steeds zoeken naar een persoon die je kan helpen maar die is zo goed als weg gerobotiseerd.

Hoe dan ook, de vorderingen gaan snel en de ideeën gaan nog sneller. Ik hoop op een persoonlijke assistent die mij bij tal van gelegenheden kan vervangen en bovendien over een groot empatisch vermogen beschikt. Zie deze 2 artikelen van Leon Dohmen: De emotionele intelligentie van ChatGPT  en  Wil je minder vergaderen? Stuur je digitale assistent als vervanger.

Dat AI nu al een belangrijk hulpmiddel aan het worden is beschrijft Willem Scheepers in een gedegen artikel:  Adviseren kan met AI goedkoper Veel goedkoper zelfs. Ook met meer integriteit en moreel kompas? 

Voorlopig ga ikzelf ervan uit dat ervarings- en handelings-kennis over telkens weer een unieke situatie en opgedaan door het ambachtelijke doen, ervaren & leren, niet te overvleugelen is door een chatbot die van alles verzamelt wat her en der al is geschreven en dat bij elkaar zet. Wel geeft zo'n tekst een overzicht van wat er bij een bepaalde vraag aan op het web te vinden is. Dat kan overigens ook met Google die meteen de bronnen verschaft.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van onze lezers met AI.

Hierbij dan ook de uitnodiging om in 2024 met uw ervaringen te komen.

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Organisatieadvies en consultancy