Waarom (veel) trainingen niet werken

Cover stories

De meeste trainingen en cultuurverandertrajecten werken niet. Dit heeft dit twee redenen: Er wordt verkeerd getraind en het verkeerde wordt getraind. Hoe dan wel? Tips en voorbeelden.

Ik zit met een vriend op een terras in Eindhoven. (Pas) Na een paar biertjes durft hij het te zeggen. “He Michaël, jij geeft toch van die trainingen? Maar die werken toch helemaal niet?! Wij hebben ze ook op de zaak hoor. Mooie uitjes. Leuke hotels, lekker eten en drinken na afloop. Maar echt veranderen doet er nooit wat”.

En hij heeft nog gelijk ook. De meeste trainingen en cultuurverandertrajecten (Smith, 2002) werken niet. Tenminste, niet blijvend. Mijns inziens heeft dit twee hoofd redenen: Er wordt verkeerd getraind en het verkeerde wordt getraind. En bizar vaak wordt het verkeerde ver...

Rob de Wilde
Lid sinds 2019
Bij incompany trainingen wordt meestal de context, de werkelijke dynamiek in de organisatie, derigide structuren, zwak management, organisatierot en noem maar op van het de te leren zaken niet meegenomen. Trainers zijn daar niet kritisch genoeg in en gaan mee met de probleemdefinitie van de opdrachtgever (de baas of HRD) die het probleem buiten zichzelf plaatst. Context is zeer bepalend voor gedrag. Negeer je die, dan heb je snel een terugzuigeffect.
Bij open trainingen geldt dat een individu bij terugkeer op het werk hetzelfde geldt. Een individu kan de context nauwelijks beïnvloeden en al helemaal niet de leidinggevende.
Daarnaast is de trainingsindustrie te aanbodgericht. Zie de hypes die in dit artikel genoemd worden. Tal van modellen moeten de werkelijkheid reduceren tot 'trainbare' kwesties en deelnemers kunnen er weinig mee.

Meer over Continue resultaatverbetering