Stop de marketingmanie: korting werkt het best

Wat is de beste methode om meer omzet bij bestaande klanten te realiseren. Het antwoord: geef ze korting. Dat blijkt uit een Duits onderzoek onder 142 klantmanagers waarover Marketing Online bericht.

Klantenclub en klantenkaart
Creatieve marketingverzinsels ten spijt blijkt het geven van korting een prima klantenbinder te zijn. Korting scoort qua effect hoger (53 procent) dan bijvoorbeeld een klantenclub (44 procent) of een klantenkaart (41 procent).

Vijf factoren voor klanttevredenheid
Overigens is een voordelige prijs niet voldoende om een klant te binden. Vijf factoren die de klanttevredenheid bepalen zijn in volgorde van belang:

1. Kwaliteit
2. Nakomen van afspraken
3. Prijs
4. Service
5. Klantgerichtheid

(bron: Managersonline.nl)







Bokdam
Aan de RuG is het gebruikelijk informatie over product- en marktontwikkelingen aan het bedrijfsleven aan te bieden.

Soms gaat dit op verzoek van een subsidiegever.

In alle gevallen maken we bedrijven attent op onze klantenkaart, waarmee voordelig gebruik van de Universiteitsbibliotheek mogelijk is. Toch blijkt dit voordeel slechter aan de klant over te brengen dan het voordeel van individuele korting.

Stellen we ons vervolgens open voor een gesprek over
"wat moet ik betalen voor wat?", dan kunnen wij altijd KORTING geven. Zowel klant als wij zijn blij met gerealiseerde afspraak. We hebben het idee er allebei beter van te zijn geworden. Zij hebben het eruit onderhandeld.

Korting beding je zelf en is dus goed voor je ego.

Overigens heb ik in Duitsland wel vaker meegemaakt dat klant inzet bij 0 (nul) Euro - als het om geld voor informatie gaat. Uit de enquete blijkt dus dat ze slechts korting willen. Fijn.

G.J. Bokdam
Informatiespecialist Rijksuniversiteits Groningen
http://www.ub.rug.nl/ir