Slecht e-mago

ICT-sector heeft slecht imago vooral aan zichzelf te wijten.

De negatieve stemming in de ICT- en internetmarkt wordt op het moment met graagte toegeschreven aan emoties en irrationaliteit onder financiers en andere opiniemakers. Net als de hype, ook die werd vaak op die manier verklaard. Dat is niet terecht. De industrie heeft de malaise (evenals de hype) helemaal aan zichzelf te wijten. Het heeft alle eigenschappen van slecht imagomanagement.

"Het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid geven honderden miljoenen guldens te veel uit aan nieuwe ICT en internettoepassingen. De techniek van het nieuwe medium is dermate gecompliceerd dat het maken van fouten aan de orde van de dag is." [Management Consultant]

Grote, professionele organisaties houden niet van emoties en irrationaliteit, want d...

Kim Bruning
Ik ken slechts een klein aantal bedrijven die inderdaad netjes omgaat met ICT. Veel daarvan zijn dan ook nog eens unix bedrijven. (Dat is op zich wel interessant natuurlijk).

Veel managers schijnen niet goed te weten hoe de ICT wereld in elkaar zit, en willen ook niet naar hun (toch zo hoog opgeleide) ingenieurs luisteren. Dat zouden ze toch liever wel moeten doen.
Erik Slagter
Ik denk dat inderdaad een groot deel van het probleem ligt in oppurtunisme. Dat gecombineerd met gebrek aan feitelijke kennis, levert de bekende grote ICT-bedrijven (ik zal geen namen noemen) waar door managers met gebrek aan feitelijke kennis, medewerkers met gebrek aan feitelijke kennis worden aangenomen. In grote getale. Eventeel wordt er een cursus van een paar weken tegenaan gegooid (dat heet dan opeens "academy") en voila, een nieuwe ITer die bij een klant voor veel geld kan worden weggezet.

Geen wonder dat de klant klaagt.

Het bedrijf die werkkracht op deze manier inhuurt, kan maar beter een sollicitatie-toets (door een van de technische mensen opgesteld) afnemen om zodoende het kaf van het koren te scheiden. Misschien, misschien, dat op deze manier de grote detacheerders tot inzicht wordt gedwongen.

Iets dergelijks is mijns inziens van toepassing op beginnende "e-commerce"-bedrijven. Laat ze eerst maar eens zien dat ze wat kunnen en dat ze iets gaan maken waar de consument ECHT op zit te wachten. Nog een Maurice de Hond erbij zit niemand op te wachten.