Blogs, podcasts en digitale magazines op intranet

Cover stories · Cases

Het uitrollen van gadgets zoals blogs, podcasts of webcasts viert hoogtij op intranet. Maar of dit een duurzaam verschijnsel is valt maar te bezien. Het gros van communicatienoviteiten wordt immers gelanceerd vanwege de noviteit en uitsluitend de noviteit, analoog aan de wijze waarop dat een klein decennium geleden gebeurde met polls en fora. Het enthousiasme waarmee de nieuwe communicatiemogelijkheden door sommige communicatiekundigen in de (vak)media worden bejubeld verdoezelt de problemen met innovaties in communicatie.

Online magazine

Onlangs was ik op acquisitiegesprek bij een groot bureau in relatiemedia. Men zocht iemand die kon beoordelen of aangevraagde offertes op het gebied van nieuwe media deug...

Jurgen Egges
Kan niet anders zeggen: spijker op de kop. De mond vol van 'klantvriendelijkheid' en 'communicatie is two-way' maar de meeste communicatie-afdelingen trappen in de valkuil en verliezen zichzelf in top down governance en toolkitjes voor mooie plaatjes en de juiste logo's op Intranetsites. Als dat geregeld is, komt de rest vanzelf. Enig besef van hoe de informatieketen in elkaar steekt en hoe je daar met alle tools (2.0 of anderssoortig) efficient mee om kan gaan om een optimale communicatiemix te verkrijgen...ho maar.

Maar ja: gadgets zijn spannend en verkopen wel. Visionair beleid is saai. Mooie tijden voor innovatiebureautjes met bling bling web 2.0 dingetjes.
L. de Ruijter
"Maar ja: gadgets zijn spannend en verkopen wel. Visionair beleid is saai. Mooie tijden voor innovatiebureautjes met bling bling web 2.0 dingetjes."

Eigenlijk is visionair beleid natuurlijk ontzettend boeiend, omdat het je in staat stelt te innoveren vanuit visie. Het gegeven dat dit thans haaks staat op aangeleerd hypegedrag (waarin wordt geinnoveerd vanuit puur technische mogelijkheden) is iets dat slechts met scholing kan worden verholpen.

Meer over ICT & Internet