Angst in mijn organisatie, welnee! Deel III

Cover stories

In deel 1 en deel 2 van 'Angst in mijn organisatie' zijn drie stappen besproken:

  1. Observeren en informatie verzamelen
  2. In gesprek gaan en een gezamenlijke conclusie formuleren
  3. Wederzijdse behoeften in de samenwerking verhelderen.

Hier volgt stap 4: Verder tuinieren en troubleshooting: wat als het gesprek niet op gang komt?

Als de eerste drie stappen zijn doorlopen dan is er in het team veel meer ruimte ontstaan om verder te tuinieren. Dit betekent dat er regelmatig stil wordt gestaan bij de teamsamenwerking en eventuele angst die hierin rondwaart. Maar ook dat er weer wordt nagedacht over groei. Maak hier een gewoonte van door met vaste regelmaat teamsessies in te plannen die o.a. gaan over het proces van samenwerken en de groeiwensen van teamleden. En daag je teamleden uit om deze sessie...

M Diepens
Interessant artikel, echter jammer dat er dit vanuit een stereo type geschreven is. Chris, oudere medewerker, werkt al jaren voor het bedrijf, en is daarom star, langzaam, niet verander bereid en moet maar wijken.
Inge Mink
Beste M, Bedankt voor je reactie. Het is niet als een stereotype bedoeld, maar ik kan me voorstellen dat je het wel zo opvat. Dat is jammer.

Het is echter wel aan de orde van de dag dat medewerkers de vernieuwing niet altijd bij kunnen houden. Juist in deze tijd, waarin bedrijven worden ingehaald als ze niet on top of change zitten. Het kan dan juist voor alle partijen ook heel prettig zijn als juist dit onderwerp op tafel kan komen om te bespreken, zonder er doekjes omheen te winden.

In dit voorbeeld is het een feit dat de razendsnelle vernieuwing voor Chris een behoorlijke last is. Juist als je het niet op tijd bespreekbaar maakt dan gaat het voor Chris steeds meer voelen als een verborgen agenda. En terecht. Het is van wezenlijk belang dat de leidinggevende in dit geval gewoon haar bedenkingen bespreekbaar maakt en vervolgens opening geeft aan de medewerker om hierover mee te denken.

Want wellicht dat er juist voor Chris een meer coachende rol is weggelegd, waarin hij wel zijn kennis en kunde kwijt kan en tegelijkertijd de jongere talenten laat doen waar zij goed in zijn. Maar het gesprek openen over deze 'hete aardappel' is altijd de eerste stap en hoe eerder dat gebeurt, hoe beter.

Meer over Interne communicatie en samenwerking