Zoek prospects en start power selling

Actueel

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van verkopen: acquisitie.

Verkopen = acquireren
Bedenk steeds dat acquisitie een zeer belangrijk onderdeel van verkopen is. Geef het ook de aandacht die het verdient. Vindt u het niet leuk? Leer het leuk te vinden of zoek een ander beroep.

Als u een verkoop actie wilt gaan uitvoeren, doe dat eerder gelijk deze week dan te lang te wachten. Maak gebruik van het 'momentum', de ideeën en energie die u op dat moment heeft. Wacht niet met acquireren tot het moment dat u het heel erg nodig heeft. Bouw uw netwerk en doe uw acquisitie juist in 'vette' tijden. In drukke tijden acquireren levert 2x zoveel effect op als in rustige tijden acquireren. Dit heeft alles te maken met de energie die u in drukken tijden heeft en uitstraalt. Iedereen wil zaken doen met...


Jos Steynebrugh
HELE foute naam, “Powerseller”. Het impliceert dat er iets “doorgedrukt” moet worden.

Ik heb véél verkocht in mijn leven. En goed ook: voor een goede prijs én goede leveringsvoorwaarden. En ALS er al korting moest zijn, dan om een goede reden. Bijvoorbeeld afwijkende betalingscondities, groot volume, raamovereenkomst, leerjarenovereenkomst of wat dan ook.

Maar . . . .
Ik stopte 10 x zoveel uren in voorbereiding als mijn collegae, reed 10 x zo weinig kilometers en had 10 x zo weinig bezoeken. Hoe kan dat?

Omdat ik de klant serieus neem. Ik doe mijn “huiswerk” niet aan het bureau van de klant en “die zoeken we op” is wel voorgekomen, maar niet echt veel.

En dan?
Luisteren, l u i s t er e n , L U I S T E R E N !!!
Luisteren naar wat de klant aangeeft als zijn ECHTE probleem (problemen).

Ik heb me altijd plaatvervangend geschaamd voor kreten als “goed verhaal”, “gas geven”, “doordrukken”, of “koud canvassen”. Of nog erger: “vlotte babbel”, “gelikte presentatie” of “platwalsen”. It takes two to tango.

Doe nou gewoon je huiswerk vijf Michelin sterren. Realiseer je dat voor de klant dat half- of hele uur dat ie voor je heeft ingeruimd wel degelijk goedbestede tijd moet zijn. En je hoeft niet op alles een antwoord te hebben. Als de potentiële klant merkt dat je MAATWERK voor HEM bent bezig geweest, gaat ie je helpen de ontbrekende stukken in te vullen. Zó werkt dat.

Powerselling? Volledig uit de tijd, als het al ÓÓIT heeft gewerkt.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

Meer over Acquisitie