Vier acquisitiestrategieën en hun effectiviteit (2)

Deel 1 van dit artikel verschaft een overzicht van vier acquisitiestrategieën. Wie de vier acquisitiestrategieën goed tot zich door laat doordringen, ziet al snel dat daarin een bepaald verband is aan te brengen. De eerste strategie (verwachtingen overtreffen in lopende opdrachten) vormt een basis voor gericht relatiebeheer. Van daaruit worden de onderste twee strategieën bereikbaar. Zo beschouwd is er een ordening aan te brengen die tegelijk een ontwikkeling inhoudt: vanuit een basisstrategie (1) via relatiebeheer (2) naar meer complexe strategieën (3 en 4) voor acquisitie. In onderstaand schema hebben we dit als volgt weergegeven.

Volgorde en groei in acquisitiestrategieën:

Hoe zit d...

m.hengst
In mijn optiek mist het hierbovenbeschreven stuk de echte concreetheid waarin een ondernemer zijn eigen commerciele processen kan herkennen.

Voor effectieve leadgeneratie moet een methodiek ten grondslag liggen die uitblinkt in zijn eenvoud en concreetheid, waarbij alles is geschreven in de taal van de ondernemer.

Wij van SPI Management hebben zo'n methodiek ontwikkeld.

De door ons ontwikkelde SEL methodiek is gebaseerd op het geintegreerd toepassen van marktonderzoek, marketing en sales.

De SEL methodiek in 3 stappen:
1) juiste afstemming tussen waardeproposities en klantprofielen. Hierdoor wordt het ideale klantprofiel ontwikkeld.
2)vervolgens worden de investeringsbehoeften in kaart gebracht bij bedrijven die voldoen aan het ideaal klantprofiel.
3) afspraken met bedrijven die het hoogste margepotentieel genereren.

Als onderdeel van de SEL hebben wij een onderzoeksmethodiek ontwikkeld waardoor wij bedrijven aantoonbaar helpen om de executie tijd van nieuwe proposities met zo'n 70% te verkorten.

Daarnaast levert de SEL methodiek aantoonbaar een besparing van 20% op de cost of sales.

Bent u nieuwsgierig geworden?

Neem dan gerust contact met ons op, zodat we kunnen bekijken op welke wijze deze (reeds bewezen) methodiek een nog veel breder draagvlak krijgt.

Met vriendelijke groet

Marcel M.J. Hengst
Directeur SPI Management
Joke van Galen
Geachte heren,
Dank voor het (schriftelijke) college. Ik heb er niets aan toe- of af te doen. Het enige wat ik altijd bij marketing merk is dat ik probeer de theorie toe te passen op de non profit. Mijn vraag bij dit artikel is dan ook: hoe kunnen marketingstrategieen organisaties als ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, maar ook bijvoorbeeld een bureau Jeugdzorg (om maar eens wat uit de actualiteit op te halen)en misschien ook wel huisartsen(groeps)praktijken helpen bij groei en ontwikkeling. Ik heb het idee dat deze organisaties een lastige "klant" extra hebben, namelijk de zorgverzekeraars. Of moeten de zorgverzekeraars op hun beurt ook lering trekken uit deze theorie (en het in praktijk brengen)?
Met vriendelijke groet
Joke van Galen

Meer over Acquisitie