Er zijn wat problemen met de interne communicatie

Columns

Ik ben jarenlang actief geweest bij een interne accountantsdienst. Daar werd ik regelmatig geconfronteerd met directeuren die klaagden over de interne communicatie. Overigens merkten we dan vervolgens dat ook de medewerkers deze klacht hadden. De vraag wat dit dan precies inhield, was voor de klagers al een stuk moeilijker te beantwoorden. Soms werden er allerlei activiteiten ontwikkeld om verbeteringen te realiseren, van een regelmatige nieuwsbrief tot aan het verspreiden van de notulen van het MT. Het maakt eigenlijk niet uit welke maatregelen (vaak met begeleiding van professionele communicatieadviseurs) getroffen werden, de klachten werden er niet mee opgelost.

Maar ja, wat is interne communicatie? Zijn het de nieuwsbrieven van het management, het personeelsblad of gebruik en inrichtin...

Erik Reijnders
Lid sinds 2019
Beste Hans,
Mooie column en de spijker op zijn kop! Ik ben het volledig met je eens dat oppervlakkige oplossingen voor interne communicatieproblemen niet werken. En ook dat iedereen een speler is in de interne communicatie en niet alleen de afdeling Communicatie. Maar vooral ben ik het eens met je constatering dat communicatieproblemen lijken te wortelen in onvrede bij medewerkers en management. En dat je daaraan iets zou moeten doen in plaats van 'werken aan de communicatie'. Dat herken ik heel erg.
Vervolgens geef je aan dat de oorzaak is gelegen in de wijze van organiseren. Kennelijk leidt een andere (nieuwe) wijze van organiseren ("denken over organiseren en mensen") tot een andere basis voor communiceren. Communicatieproblemen zijn zo organiseerproblemen geworden. Je kunt ze oplossen door het werk anders te organiseren. Maar is dat nou zo? Betekent dialoog, samenwerking en vertrouwen dat er geen communicatieproblemen meer zijn?
Erik Reijnders
www.samenveranderen.nl
Hans Doorenspleet
Beste Erik,

Ik zie dat ik er met mijn column niet helemaal in geslaagd ben mijn punt te maken. Je zegt `Communicatieproblemen zijn organiseerproblemen geworden`.
De strekking van mijn column is dat je op zoek moet naar de werkelijke oorzaak van problemen. Ik heb daarbij klachten over de interne communicatie gebruikt omdat die naar mijn ervaring in heel veel gevallen duiden op de aanwezigheid van een heel ander, dieper liggend, probleem. Het heeft weinig zin om de schijnbare problemen op te lossen. Ook al is dat wel wat er aan de lopende band gebeurt. Voor managers veilig, en voor consultants natuurlijk wel lucratief.

In deze column is er in schijn een communicatieprobleem, maar in werkelijkheid een probleem dat jij duidt als organiseerprobleem. Het is dus niet zo dat een communicatieprbleem een organiseerprobleem is geworden, maar dat een organiseerprobleem tot uiting komt als communicatieprobleem.

Over je laatste opmerking: ik denk dat we altijd met communicatieproblemen zullen blijven worstelen. Je kunt slechts een omgeving creëren waarbij open en eerlijke communicatie de norm is, dan heb je de beste kansen op een redelijk functionerende interne communicatie.

Meer over Interne communicatie en samenwerking