Top 5 valkuilen bij de opvolging van offertes

Columns

In mijn vorige bijdrage heb ik veelgemaakte fouten in offertes behandeld. Als reactie kreeg ik de vraag of ik ook iets wilde schrijven over de opvolging van offertes. Bedrijven vissen vaak achter het net omdat het fout gaat bij de opvolging. Daarom deel ik hier de vijf meest gemaakte fouten.

1. Slecht luisteren

Bedrijven zenden te veel informatie naar de klant. Anno 2018 is het slimmer om goed naar de klant te luisteren. Als je écht aandacht aan je klant besteedt dan pik je meestal waardevolle informatie op. Hoe komt de klant over? Vriendelijk, verlegen, druk of onzeker? Probeer hierop in te spelen. Probeer met sociale klanten persoonlijk te binden. Drukke klanten geef je de feiten en vertel je hoe je het probleem op gaat lossen. Probeer een onzekere klant gerust te stellen en te overtuige...

Paula van Gemen
Prima tips, Vincent.

Sluiten mooi aan bij de adviezen die ik in mijn schrijftrainingen geef. Met name tip 1 is heel waardevol. Aan de hand daarvan kun je de toon van je offerte bepalen. En als je goed luistert en uitspraken van je klant noteert, kun je je klant hier en daar letterlijk citeren voor extra herkenning (en als bewijs dat je goed hebt geluisterd).

Ik heb nog een vraag over tip 3. Ik heb de alinea nu een paar keer gelezen en begrijp de eerste twee regels echt niet. Jouw advies is toch dat je op tijd moet nabellen he? Maar in de eerste twee zinnen verwijs je naar een situatie dat iemand een telefoontje krijgt waar die niet op zit te wachten. Wat hebben die twee zinnen met jouw advies te maken?

Ik ben benieuwd!
Fijne dag nog.

Vrolijke groet,
Paula

Meer over Accountmanagement