‘Recruitment 2.0’: Social media als dé manier om te werven (Deel 2)

Cover stories

Steeds meer Nederlandse organisaties erkennen de impact van social media en zoeken naar manieren om hier hun voordeel mee te doen. Dit kan bijvoorbeeld met het inzetten van social media voor werving en selectie, oftewel recruitment 2.0 (ten opzichte van het traditioneel werven via bijvoorbeeld printadvertenties of online vacaturebanken). Maar hoe werkt dit in de praktijk en wat kunnen (of zelfs moeten) organisaties hier mee?

In het eerste deel van ons artikel beschreven wij de mogelijkheden van social networksites, twitter, blogs, communities en professional platforms. In deel twee gaan we in op nog een aantal online tools om kandidaten te werven en geven we aan wat er bij het starten met online recruitment komt kijken.

Referral recruitment: ‘via via’ in een nieuw jasje

 Referral of netw...

Marnix Otten
Zeer helder opgezet overzicht van de ‘nieuwe’ middelen om de sollicitant te bereiken en sollicitatieprocedures efficienter in te richten. Wel staat eea beschreven waar ik graag iets verder op in wil gaan:

Zo staat bij ‘Recruitment Video: de kracht van film’ beschreven dat video een relatief nieuwe manier is voor organisaties om zich te presenteren. Yourfuture.tv brengt echter al meer dan tien jaar werkgevers in het in beeld, met name op gebied van sfeer & cultuur. We noemen dit ook wel employer-brandingfilms. Het is voor grotere organisaties slim om naast werving (dus het invullen van vacatures ahv advertenties, jobboards, films etc.) ook bezig te houden met employer-branding. Zo blijft u constant in beeld bij uw doelgroep en creeert u het gewenste imago rondom uw merk als werkgever.

Er wordt gesteld dat de kosten voor video aanzienlijk zijn, maar waarom voor iedere vacature een aparte video laten maken en verspreiden? Is het niet vele malen efficienter en goedkoper bij iedere vacature dezelfde employer-branding video te plaatsen. Zo beschouwd is video eigenlijk een zeer effectief en goedkoop middel.

De stelling uit het onderzoek van Nobiles, waaruit blijkt dat studenten en starters bij het zoeken naar een baan vooral informatie willen over de dagelijkse werkzaamheden en sfeer op de werkvloer, klopt als een bus.

Dit zijn zaken die vaak beter tot uiting komen op film dan in tekst. Yourfuture.tv (www.yourfuture.tv) brengt dus aansprekende werkgevers (zoals Essent, Johnson&Johnson, ING, TNO, T-Mobile, etc.) in beeld en weet feilloos sfeer & cultuur binnen die organisaties (en overige aspecten die interessant zijn voor de doelgroep) over te brengen op studenten, starters en young professionals. We gebruiken in onze films dan ook nooit acteurs, maar echte werknemers.

Wij onderschrijven de stelling uit het artikel dat met video een groot bereik gegenereerd kan worden. Naast de genoemde middelen als social media, youtube, etc. verspreidt Yourfuture.tv haar films ook via vrijwel alle jobportals, studie- en studentenverenigingen en vele andere relevante partnerwebsites. Zo bereiken we met de films de doelgroep ipv gewacht wordt tot de doelgroep de film zal vinden. De organisatie heeft zo continue aandacht en een uniek gedistibueerd bereik voor haar merk als werkgever met deze employer-branding films.

Met betrekking tot het beschreven stukje over videosollicitatie wil ik graag het volgende opmerken: er staat ‘Ondanks de voordelen wordt video sollicitatie momenteel nog weinig toegepast. Dit heeft vooral te maken met het feit dat sollicitanten meestal niet over de mogelijkheden beschikken een kwalitatief goed filmpje op te nemen. Bedrijven zullen kandidaten hierin dus moeten faciliteren en dit brengt de nodige investeringen met zich mee.’

Onlangs is Cammio.me (www.cammio.me) gelanceerd. Dit is een online videosollicitatie-platform voorzien van alle gemakken voor sollicitant én recruiter. Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor en door recruiters die begrijpen dat talent schaars is en op een eigentijdse wijze benaderd wil worden. Slechts een simpele webcam is voldoende om op recruiter en sollicitant aan de hand van een hoogwaardig videogespek met elkaar te laten kennismaken om zo een verrijkter beeld van elkaar te krijgen. Dit kan aan de hand van een vraaggestuurd gesprek, maar ook in een live-omgeving. De Cammio-omgeving is overigens op te maken in huisstijl van de organisatie, zodat deelnemers zich al in een corporate omgeving bevinden.

Cammio is geen concurrent van het persoonlijke sollicitatiegesprek in levende lijve, maar een welkome aanvulling om in de eerste selectieronde sneller kandidaten te zien en spreken. Het zet de sollicitant in een gastrol, geeft een goede profielschets en maakt een cv levendig.

Voor meer informatie over zowel Yourfuture.tv als Cammio.me, bel 070-384788

Meer over Social Media in en om de organisatie