Personal Branding via de social media

Actueel

Jezelf als een aantrekkelijk merk neerzetten op internet is een vak apart en vreet tijd!  Internet-communities, vriendensites, blogs en social media winnen aan populariteit. Het open karakter en de laagdrempeligheid spreken veel mensen aan om mee te doen. Niet meedoen wordt meer en meer een handicap.

De kunst om jezelf te zien en verder te ontwikkelen als sterk merk (Personal branding) is daarbij erg nuttig. Laat je op ideeen brengen door de lessen van succesvolle merken. Hier volgen er vijf:

Een sterk merk ondersteunt de business
Een sterk merk zijn is geen doel op zich. Een merk symboliseert slechts waar men voor staat. Formuleer persoonlijke doelstellingen voor de komende jaren helder. Wat is jouw visie op het vakgebied? En welke strategie moet worden gehanteerd om de persoonlijke doels...

Ewold de Bruijne
Jaren geleden heb ik eens een lezingenprogramma gegeven dat heette: Image Boosters. De kern van dat verhaal is dat iedereen de ster kan zijn van zijn eigen PR. Als je maar zorgt voor vijf dingen: 1. Een goed product, 2. Een goed verhaal, 3. Een goede aanleiding, 4. Een goede formule en 5. Een goed bereik. Ik ben inmiddels bijna twintig jaar verder en bij het lezen van dit artikel over 'personal branding' realiseer ik mij dat het in de kern nog steeds van belang is dat je een goed product hebt. Dat je écht iets presteert of levert. Natuurlijk is het niet genoeg om alleen maar kundig te zijn of een deugdelijk product te leveren waar. Je moet het ook goed weten te brengen. Dat er met de opkomst van sociale media talloze 'outlets' bij zijn gekomen die je kunt gebruiken om te communiceren, staat als een paal boven water. Maar wát ga je communiceren? Wat is je verhaal? Of heb je geen eigen verhaal? Alleen maar reacties op artikelen (of Tweets) van anderen? En ook al heb je een goed verhaal... Zitten de beoogde ontvangers ook te wachten op jouw boodschap? Herkennen zij de relevantie voor hen in jouw communicatie? Beschouwen zij het als een logisch en plezierig gegeven dat jij in de lucht komt? Kortom, wat voor alibi heb jij om zo'n interventie te plegen? Naar aanleiding van welke behoefte van de beoogde klant veronderstel jij dat jij mogelijk iets zinnigs te melden hebt? En weet jij dat goede verhaal met de juiste aanleiding ook op een manier te brengen die door de beoogde klant als plezierig wordt ervaren? Maak jij gebruik van een effectieve format om je informatie, of je propositie in te presenteren? Als je op deze vragen een serieus en goed antwoord hebt gegeven, dan komt natuurlijk de hamvraag: Hoe bereik je met jouw verhaal, 'personally branded' of op een andere manier aansprekend verpakt, de mensen die er toe doen; potentiële klanten? Of mensen die jouw initiatief actief ondersteunen? Kortom, hoe realiseer je een optimaal bereik? Met 'social media'? Door 'free publicity'? Door te 'netwerken'. Zeer waarschijnlijk door een uitgekiende 'communicatiemix'... waarbij je gebruik maakt van de middelen die het beste bij jou passen... totdat je er achter komt dat je eigenlijk gebruik zou moeten maken van mensen, middelen en communicatievormen die jouw doelgroepen het meeste aanspreken.
Marco Bogert
Lid sinds 2019
Personal branding is prima.
Wel wil ik benadrukken dat authencitiet heel belangrijk is in deze.
Natuurlijk kun je je gaan richten op doelgroepen, en bedenken welke behoefte zij nodig hebben.
Verlies hierbij niet jezelf uit het oog. Op de lange termijn zal het niet gaan brengen wat je wilt. Je hebt de ladder tegen de verkeerde muur geplaatst.

Meer over Social Media in en om de organisatie