Organisatie van de communicatie draait maar om één ding: resultaat

Columns

De organisatie van de communicatie is een actueel en populair onderwerp. Bijna iedere week verschijnen nieuwe onderzoeken en dienen zich nieuwe ‘experts’ aan. Geen wonder. In 2009 bleek al uit een rondgang die ik maakte langs communicatiedirecteuren dat een op de drie bezig was zijn of haar afdeling te reorganiseren. Bedrijven moeten scherper aan de wind zeilen. En aan hun stafafdelingen, dus ook aan de Afdeling Communicatie, stellen zij hoge eisen.

De afgelopen jaren hebben we bij een veelvoud aan bedrijven in de keuken mogen kijken. Terugkijkend zien we dat de vragen op het gebied van de organisatie van de communicatie in te delen zijn in twee categorieën. De eerste categorie vragen heeft vooral te maken met inhoud: “Hoe kunnen we meer impact realiseren?” De tweede categorie heeft vooral...

Nicole Schrage
@Frank: goed verhaal en precies waar het vaak aan ontbreekt "linking business strategy and communication". Dat is juist waar ik als communicatie professional mijn toegevoegde waarde wil en kan laten zien.
Frank Körver
Beste Nicole,

Dank. Het ontbreekt er inderdaad vaak aan, maar tegelijkertjid gebeurt er ook ontzettend veel goeds op dat vlak. Er zijn veel bedrijven die echt ver zijn op dat vlak en mooie stappen hebben gezet. Andere bedrijven zijn er mee bezig en zijn op de goede weg. Die vijf aanbevelingen zijn mede gebaseerd op die positieve ervaringen.

Frank Körver

Meer over Reputatie management