Keuringsdienst van Kernwaarden

Cover stories

Keuringsdienst van Waarde is een tv-programma bij de KRO dat zich vastbijt in wat fabrikanten ons als consument vertellen. Klopt het wat fabrikanten claimen en wat ze ons in reclames verkopen? Het programma probeert inzicht te geven in de productie van voedsel en andere consumentenproducten, en streeft er naar (vermeende) misstanden aan het licht te brengen. De verslaggevers nemen de telefoon ter hand en bellen er actief op los. Ze stellen simpele vragen en krijgen de meest verbazingwekkende antwoorden op food en non-food kwesties. In dit verhaal gebruiken wij de Keuringsdienst van Waarde als bril om kritisch te kijken naar kernwaarden in organisaties. Met als centrale vraag: klopt het wat kernwaarden claimen? En zo niet: hoe kan het beter?

Het laden van kernwaarden

“Never waste a good cri...

g speijer
En valkuil 4: realiseer je dat het spel dan pas op de wagen is.
Om het in de organisatie daadwerkelijk levend en gedragen te krijgen, zul je ook op dit terrein als leidinggevende altijd en in alle situaties voorbeeldgedrag moeten tonen. Primair door ze zelf 'voor te leven'! Secundair door ze 360 graden te (laten) beoordelen. Neem de kernwaarden dan ook op als beoordelingscomponent waarop voor iedereen zichtbaar en effectief beloond en gestraft wordt. En in je werving en selectie beleid.Zo voorkom je dat de kernwaarden na benoeming weer gedegradeerd worden tot een delfstblauw wanttegeltje. Neem de kernwaarden dus heel serieus: het is een echt Unique Selling Point, met de nadruk op Uniek. En daarvan zijn er niet veel meer in deze mondiale samenleving.
Kortom: het gaat niet vanzelf, maar dan heb je ook wat.

Dank voor het prima artikel.
lars ratering
en het gaat in eerste instantie om willen en niet om kunnen, van boven naar beneden en beneden naar boven. Als daar een 'ja' op komt van iedere medewerker, is het zaak leerprocessen te gaan inbouwen waarin reflectie op het dagelijkse handelen een significante plek krijgt.
Maria Konijnenbelt
Jonard Speijer, je slaat de spijker midden op zijn kop. Wij zijn nu bezig de kernwaarden verder te implementeren. Gelukkig waren de MT-leden zelf de eersten die zeiden dat zijzelf minimaal het goede voorbeeld moeten geven. En kernwaarden moet je idd. beoordeelbaar maken en meenemen in functioneringsgesprekken, werving en seletie etc. Anders blijft het een wassen neus. Ze zijn bij ons ook niet alleen door en met medewerkers besproken, maar ook cliënten. Watn om hen gaat het uiteindelijk bij ons. Het zal wel even duren voordat de kernwaarden echt in het DNA zitten, maar dat is een kwestie van volhouden, blijven benoemen en blijven naleven. En ook: bij onze cliënten blijven navragen of ze de kernwaarden herkennen bij onze medewerkers. Maar wat je zegt: dan heb je ook wat.

Meer over Missie en visie