Zet de knop op groen!

Cover stories

In organisaties wordt momenteel niet alleen druk bezuinigd, maar ook stevig gewerkt om het gedrag van medewerkers en managers in de gewenste richting te buigen. Je kunt geen bedrijf binnenkomen of er worden pogingen gedaan om het gedrag ondernemender, klantgerichter, slimmer, flexibeler of juist gedisciplineerder te laten worden. Dat de overgrote meerderheid van die pogingen mislukt, heeft maar deels met een gebrekkige uitvoering te maken. Nóg belangrijker is dat er bij gedragsverandering een foute start wordt gemaakt: er wordt te weinig aandacht aan positieve emoties besteed. De knop staat niet op groen!

De blauwe en de rode knop

Ik zal dit toelichten. Wat doe je als je onder druk staat? Je gaat op de rem staan! Je vertraagt en probeert tijd te winnen. Je probeert de urgentie om te verand...

Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Ik heb dit stuk met meer dan gewone belangstelling gelezen.

Of je het nu Synchroniciteit of "toeval" noemt, het slaat naadloos aan bij de trends in leiderschap. Ik moest direct denken aan de (Het Nieuwe Werken) slogan "Van Controle naar Vertrouwen". Actueel stuk. Inderdaad. Als je doet wat je deed krijg je wat je altijd kreeg. Mooie voorbeelden van bedrijven die het niet gered hebben. Recent hoorde ik, dat 25% van de bedrijven in bepaalde sectoren in zwaar weer terecht gaan komen. Even schrikken. De Groeneknop gaat over het levensgevoel, door Aristoteles aangeduid als "Eudaimonia". Ik vergelijk het met FLOW.

Mensen in hun kracht zetten en betrekken is de boodschap. Hans van der Loo gaat in op zelfleiderschap (later in het stuk op zelfvertrouwen) en noemt het "moonshot" project van Google. Interessant is, dat die projecten niet worden gestart vanuit concurrentie overwegingen. Mooi. Blue Ocean. Ook de visie om medewerk(st)ers 20% van hun tijd aan eigen projecten te laten besteden. Over betrokkenheid gesproken. Persoonlijk zie ik, dat binnen nu en een jaar of 3 bedrijven - mede onder invloed van social media en feedback systemen - ook afnemers gaan betrokken. Om de performance van bedrijven ECHT te monitoren zouden de leveranciers ook ingeschakeld moeten worden....

Ik moest wel even glimlachen om de volgende zinsnede:
Tijdens een bijeenkomst vertelden een paar bankdirecteuren dat het gangbare bankconcept eigenlijk geen toekomst heeft. Op mijn vraag of men binnen de bankenwereld druk bezig was vernieuwende concepten te bedenken, reageerden ze verbaasd. Innovatief vermogen was niet iets dat je van een bankier mocht verwachten…

Volgens mij zijn er nog wel een aantal sectoren te noemen die niet weten hoe de toekomst er uit ziet.

Als iemand wiens roots in de "Hospitality Industry" liggen heb ik extra genoten van de mooie voorbeelden van Accor en van Starbuck. Inderdaad betrek je mensen. Dat WERKT!

Tot slot. Het lezen van medewerkers betrokkenheid- en/of tevredenheid onderzoeken is geen verspilde tijd! De rapportages zijn signalen om het (nog) beter te doen. Met gemotiveerde en betrokken medewerk(st)ers ben je klaar voor de toekomst!
Als je je $ucce$vol wilt (blijven) meten met de benchmark, professioneel wilt presteren, en innoveren dan moet je echt aan de slag met (nieuw) Leiderschap.
Meike Hornstra
Als je er van uitgaat dat we niet leven in tijden van verandering, maar in veranderende tijden, is het van groot belang de kansen daarvan te zien en te benutten.
Hans van der Loo reikt daarvoor prachtig gereedschap aan. Paniek of berusting zullen ons niet verder helpen. Het aangereikte gedachten goed wel!
Aan de slag met die groene knop!!!
Ton Verbeek
Pro-lid
Ik heb het stuk met belangstelling gelezen. Maar wil toch opmerken dat de '20%-regeling' bij Google sinds kort is afgeschaft. Daar wordt in het artikel een aantal keren aan gerefereerd. Ook daar is het tegenwoordig 5 dagen in de week vol op de automatische piloot. Wellicht kun je daar straks rekening mee houden bij de inhoud van je uit te geven boek.
Hans van der Loo
Op het gevaar af dat kern artikel (belang van groene knopt) ondersneeuwt door gekibbel over een tool (20% regel). De regel dat iedere Google-medewerker 20% tijd krijgt om eigen dingen te doen is inderdaad niet meer, maar de 20%-ruimte om - mits je gave ideeën hebt - met eigen ideeën te komen en die ook daadwerkelijk uit te voeren, bestaat nog wel degelijk. Met eigen ogen gezien en kijk anders naar link http://marketingland.com/google-employees-are-debating-if-20-time-policy-still-exists-55955 Het verhaal dat het 'daar tegenwoordig 5 dagen in de week vol op automatische piloot is' zal ik dus niet in nieuwe boek opnemen, want het is gewoonweg niet zo. Rest de vraag waarom ik de laatste tijd zo vaak het verhaal hoor dat die regel bij Google zou zijn afgeschaft. En dat de ondertoon altijd een beetje is van: 'zie je wel, daar bij Google is het ook niet meer wat het geweest is'. Is dat stiekem toch een beetje blauwe knop die ingedrukt is?

Meer over Emotie management