Grenzen stellen als manager: noodzaak of zwaktebod?

Columns

Het valt mij op dat managers regelmatig worstelen met de vraag: hoe ga ik netjes om met lastig gedrag en weerstand van mijn medewerkers? Wat kan ik doen om dat gedrag bij de ander om te buigen? Naar mijn idee slaat men hierbij vaak een heel essentiële vraag over: wat vind ík eigenlijk van dat gedrag? Wil ik dat mensen zo met mij omgaan? Waar ligt eigenlijk mijn grens? In deze column beschrijf ik een praktijkvoorbeeld waarin een manager met bovenstaande vragen worstelt. Aan de hand van het voorbeeld wil ik de antwoorden op de vragen scherp krijgen.

Abel is sinds een jaar kantoormanager bij een grote bank. Hij is nog hard bezig om voor zichzelf scherp te krijgen waar hij voor staat als manager. Eén ding weet hij wel: hij vindt het belangrijk om onderdeel van het team te zijn en als gelijke g...

leo
Dit herken ik wel en ben benieuwd naar het tweede deel
Onze organisatie heeft geen eenheid van managers, iedereen doet het op zijn eigen manier. Het is dus altijd weer aftasten etc.
Peter Bouman
Herkenbaar en spannend!

Weet Abel in aflevering 2 de regie na dat eerste jaar toch nog in handen te nemen?
Zien zijn medewerkers dat en hem zitten?

Annemiek Figee maakt vlot & direct duidelijk dat het zal gaan om boodschap, taal, gedrag, en stijl - Abel zelf dus en zo nodig een oplossing van buiten.
Annemieke Figee
Dag Leo,
Bedankt voor je reactie! Je maakt me benieuwd naar je verhaal. Neem gerust contact met me op als je nog wat persoonlijke tips wilt: info@figee.net

Meer over Leidinggeven