En echt iedereen doet mee!

Columns

Weg uit het stroperige gedoe van weerstand en bureaucratie. Hoe ‘wij versus zij’ voorkomen.
Het is algemeen bekend dat er bij een verandering sprake is van een 20-60-20 verdeling qua participatie: 20% is early adapter en participeert actief, 60% is van de afdeling ‘kat uit de boom kijken’ en wacht dus af en 20% is gewoon tegen. Hakken in het zand. Opvallend eigenlijk dat dus 80% een afwachtende of een negatieve houding heeft! Dus 80% doet gewoon niet mee! Wonderlijk toch! Niet zo gek dus dat veel van die veranderingen heel enthousiast lijken te beginnen om halverwege in een stroperig moeras van bureaucratie vastlopen. Zonder zichtbaar resultaat. Zonder dat het inspirerender wordt.

En dat terwijl bewezen is dat als je het aanwezige verbeterpotentieel optimaal benut er sprake kan zijn van ee...


Jan-Willem van Overstrate
Mooi voorbeeld van een geslaagde wijze waarop je de werkvloer betrekt; het klinkt allemaal eigenlijk erg simpel. Wonderlijk dat we het zo weinig doen in de dagelijkse praktijk! Ik ga er in ieder geval mee aan de slag in ons huis.
Richard Vielvoye
Dirk-Jan,

We zijn het weer eens met elkaar. Op het moment doe ik een traject van business-proces-redesign en het enige wat ik daar doe is mensen bij elkaar zetten. Dat levert zulke goede verhalen en energie op, dat de implementatie daar begint.

Niets dikke handboeken, theoretische perfect in elkaar gestoken concepten. Nee, gewoon met elkaar in gesprek gaan en kleine aanpassingen maken. Goed naar elkaar luisteren en met elkaar in gesprek gaan. Zoals covey heeft beschreven: eerst begrijpen en dan begrepen worden.
Peter Vlaanderen
Bijna niets aan toe te voegen, behalve een opmerking. Medewerkers van verschillende disciplines bij elkaar brengen voor een brede verandering is een aspect. Een ander aspect hierbij is dat -Dirk Jan geeft het al aan- het even belangrijk is deze medewerkers serieus te nemen. Ja, het klinkt banaal, maar....hoeveel managers gaan veranderprocessen in door dit als een trucje te beschouwen. Men brengt medewerkers bij elkaar voor draagvlak en ondertussen heeft men een eigen agenda. Alternatief hierbij is dat je je als manager in veranderingen kaderstellend moet opstellen en niet inhoudsbepalend. En dan wordt het opeens ook weer veel leuker voor die medewerker. Zou dat die 20+60% ook niet positief beinvloeden?
Dirk-Jan de Bruijn
Geheel eens Peter, volgens mij is de oude stelling 'alles wat je aandacht geeft, komt tot bloei' hierop zeer zeker van toepassing op deze lentedag!
Remco Moria
Dirk-Jan,

Hoe eenvoudig en duidelijk verwoord!

Ben het helemaal met je eens. Als veranderaar ben je een facilitator niet meer. Kennis, kunde en drive zit er voldoende in de mensen op de werkvloer en zelfs het management.... Breng ze bij elkaar - geef ze aandacht - en het begint te groeien.

Enig puntje - letterlijk - is die stip op de horizon - die is vaak zo vaag of onuitgesproken dat de verandering lastig in gang te zetten is. Dat is ook de taak van een veranderaar - zorg dat iemand die stip durft neer te zetten.

Met je aanpak ben ik het meer dan eens. Zelf is mijn ervaring dat een paar bakkjes koffie, een luisterend oor en mensen van elkaars bestaan op de hoogte brengen of in contact brengen vaak meer op levert dan een met businesscases en 200 pagina's tellend projectplan in gang gezet veranderprogramma. "Change from within, not without the people"

Meer over Weerstand tegen verandering