De kracht van een onmogelijk doel

Cover stories · Cases

“Ik ben een plunderaar, een vernietiger van de aarde, een dief van de toekomst van mijn kleinkinderen. Ooit zullen ze mensen zoals ik in de gevangenis zetten”. Deze overdenkingen veranderden het leven van Ray Anderson, de oprichter van ’s werelds marktleider in tapijttegels: Interface. Laat je, met deze casus over duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord produceren, inspireren door een bedrijf waar we er meer van moeten hebben.

Wat een simpele klantvraag doet

Interface is in 1973 opgericht door Ray Anderson en groeide uit tot de wereldleider in tapijttegels, met een omzet van een miljard dollar. Maar in de zomer van 1994 legde een verkoopmanager een aantekening op het bureau van Ray met daarop de simpele vraag: “Sommige klanten willen weten wat wij doen voor het milieu. Wat moet...


Jos Steynebrugh
Kijk, dit is nou eens een artikel waar ik als marketeer helemaal vrolijk, warm en gelukkig van word. Naar mijn oordeel met straat(tegel)lengte het allerbeste artikel dat ik ooit op deze website ben tegengekomen. Marketingtechnisch een dikke vette 10 met dito griffel.

De inhoud van de case is fascinerend, de verwijzingen zijn zinvol en . . . het profiel van de schrijver is ingevuld op deze site. Ik kan de lezers aanbevelen om de verwijzing naar de website van Interface te klikken en de inhoud onder elk tabblad woord voor woord te lezen, te begrijpen en te vergelijken met de businessplannen van je eigen bedrijf.

En als reactie op het artikel “De toekomst van Managementsite” zou ik zeggen: méér van dit soort gedegen en bevlogen werk svp. Het niet aflatende gelamenteer over leiderschap en veranderen hebben we langzamerhand wel gezien, toch?

Capeau Jeroen Geelhoed
Leon Dohmen
Ik sluit me aan bij de opmerking van Jos.

Duidelijke en concrete case. Daar zie ik er graag meer van. Een ander mooi voorbeeld stond vanmorgen op MT over DSM.

http://www.mt.nl/479/84126/dossier-mt500/dsm-innovatiefste-bedrijf-van-nederland-mt500.html

Als ik beide cases vergelijk dan komen aantal sleutelwoorden bovendrijven:
1. Visie;
2. Collectief doel;
3. Betrokkenheid:
4. Transparantie;
5. Vasthoudendheid;
6. ...

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Ton Verbeek
Pro-lid
Beste Jeroen,

Wat een inspirerend artikel. Dat geeft pas echt meerwaarde aan deze site!

Het eerste wat bij me op kwam bij het lezen was het begrip 'BHAG'. Je moet een Big Hairy Audicious Goal hebben wil je iets bereiken. Die stip aan de horizon geeft richting aan je activiteiten. Het is een baken waarop je je koers kunt uitzetten.

Zelfs Joop van den Ende had dat snel door. Hij communiceerde het volgende 'Bie-Hekje' naar zijn personeel toe: 'iedereen de avond van zijn leven bezorgen'. En dat keer op keer net zo lang tot het in de genen van iedere werknemer zat.

Maar alleen het formuleren van een simpel 'Bie-Hekje' is slechts het begin.

Om op de top van de berg te komen moet je vooral openstaan voor creatieve oplossingen in de gehele keten. Betrek je werknemers, je klanten en leveranciers bij het project. Dat doet Interface uitstekend.
Innovatie 3.0!!

Mvrgr,

Ton Verbeek
Hanneke Slop
Hebben ze nog vacatures bij Interface? Ik ga me aanmelden!
Wat een prachtig inspirerend bedrijf. Het zou op de voorpagina van de krant mogen wat mij betreft.
Jeroen Geelhoed
Wat een enthousiaste reacties. Dank jullie wel. Dit bedrijf verdient dat ook echt vind ik. Chapeau Interface.

Het mooie is dat er een behoorlijk Nederlands tintje aan dit verhaal zit. De tapijttegel is namelijk in Nederland uitgevonden door Heuga in Scherpenzeel. Heuga is onderdeel van Interface geworden. Het Europese hoofdkantoor zit dan ook in Scherpenzeel. Ik hoorde vorige week trouwens dat de Scherpenzeelse productiefaciliteit ondertussen volledig klimaatneutraal produceert.

De BHAG van Collins is hier zeker van toepassing. Wel een bijzonder Bie-Hekje. Het gaat veel verder dan een simpel statement als: we willen de beste of #1 zijn. Veel inspirerender ook, omdat het echt voldoening geeft als je het bereikt hebt.

Ben het helemaal eens met de sleutelwoorden die worden genoemd. Ik zou daar ook 'sturing' aan toe willen voegen als nr 6. De doelen tot op productieteamniveau zijn glashelder en daar wordt kortcyclisch op gestuurd, tot aan de heftruckchauffeur aan toe.

Groeten,
Jeroen

Meer over Duurzaam ondernemen