Zinvolle Innovatie waar je echt op vooruit gaat, is de toekomst

Cover stories · Boeken

Tot een aantal jaren geleden zat ik als innovatie strateeg op de blinde koers van 'innovatie impact': Hoe help je bedrijven nieuwe dingen te bedenken waar ze zo snel mogelijk van gaan groeien?

Vijf jaar geleden, liep ik vast. Ik besefte ineens dat veel van de projecten die ik deed goed waren voor aandeelhouders maar niet per se voor de werknemers, consumenten of de wereld waarin we leven. Initiatieven als Tony's Chocolonely, Triodos, Marqt en Tesla trokken mijn aandacht. Stuk voor stuk bedrijven die in staat zijn met producten, diensten en merken te komen, die zowel commercieel succesvol zijn, als wel een positieve impact hebben op hun hele stakeholdersveld.

Dit soort initiatieven hebben de toekomst. Mensen willen er graag voor werken, klanten willen het graag kopen en investeerders staan ...

L.J. Lekkerkerk
Lid sinds 2019
Leuk stuk.
Behoeftes ontdekken is m.i. ook het thema in The lean startup van Eric Ries. Een oudere soortgelijke term is 'rapid prototyping'.
Christensen heeft het over 'the job to be done' door product-dienstcombinatie, de pdc. Of eigenlijk de 'jobs' to be done, want bijvoorbeeld een milkshake kan als verkoelend tussendoortje of als dessert dienen.
Denken in de functie van je pdc is nog niet zo vanzelfsprekend en zelfs designers en design thinkers gaan wel eens zozeer met hun eigen behoefte of met hun eigen idee op de loop dat ze vergeten wie er t.z.t. blij van gaan worden (als ze het kunnen betalen) en dat aantal moet in veel gevallen tamelijk hoog zijn om de innovatie ook commercieel zinvol te laten zijn.

Meer over Zingeving in werk en organisatie