Zin in ondernemen: mag ik een negen?

Columns

Waarom vragen we aan klanten om ons te beoordelen met een rapportcijfer en waarom beoordelen wij onze medewerkers op dezelfde manier? En wat is eigenlijk het nut om mensen zo met elkaar te vergelijken? In de praktijk komen deze rapportcijfers met een hoop stress en gemanipuleer tot stand. Het is tijd om hier anders mee om te gaan, in waardevolle volwassen relaties geef je geen cijfers. 

Zweterig

Een paar maanden geleden kocht ik een nieuwe auto. De medewerker van de garage was bij de uitlevering goed voorbereid, hij wist veel van alle, voor mij veelal onnodige, technische snufjes. Wat ik met name wilde weten is hoe ik de auto automatisch kon opladen op die uren dat de duurzame stroomprijs het laagst is. Na een half uur zoeken had hij nog geen antwoord op de vraag, collega erbij, nog...

Aart Brezet
Pro-lid
Ik vraag altijd aan het eind van een coachingsgesprek, een intervisie, een training of ander soort sessie: "Wat heb je gewaardeerd aan dit gesprek/deze bijeenkomst?" Dan hoor je wat voor de ander belangrijk was. Net als dat ik vooraf vraag wat het waardevol gaat maken.
Olaf Rutten
Auteur
Dank je Aart.

Meer over Ondernemerschap