Zet het vakmanschap weer centraal!

Columns

Je kent dat vast wel: je gaat op vakantie en in je koffer stop je ook een berg nog ongelezen tijdschriften. Veelal nog in het plastic verpakt. Naast een paar boeken. In de hoop dat je de rust vindt om daar eens wat in te neuzen bij het zwembad. Al bladerend in die brij viel mijn oog op een artikel over Buurtzorg. Onder de kop ‘geen managers, geen callcenter’ las ik met rode oren het succesverhaal van oprichter Jos de Blok. Want in de afgelopen jaren heeft er een ware fusiegolf gewoed in sommige segmenten van het publieke domein. In het kader van ‘big is beautiful’ zijn de meest wanstaltige megalomane organisaties geformeerd. Met mooie hoofdkantoren en indrukwekkende directiekamers. Voorzien van aansprekende namen en bijpassende logo’s.

De dramatische voorbeelden uit onder meer wereld van d...

Peter Jansen
Erg mooi voorbeeld van zelfsturende team en in dit geval absoluut zinvol!

Zelf herken ik het beiden. Aan de ene kant ben ik met www.360test.nl werkzaam met organisaties die graag willen werken met zelfsturende teams (en veelal zinvol).

Aan de andere kant ken ik het maar al te goed in de zorg/ziekenhuizen, waar mijn vriendin werkzaam is. Talloze verhalen komen tijdens het avondeten voorbij waar soms mijn mond van openvalt wegen kortzichtigheid van managers die zich nooit op de vloer vertonen. Bureaucratie ten top en mensen op de vloer die niet kunnen doen wat zij ooit met dit beroep voor ogen hadden..
Peter Janssen
Een mooi voorbeeld van vakmanschap, binnen de software development gemeenschap bekend als craftsmanship.
http://www.noop.nl/2010/02/discipline-skill-craftsmanship.html

Meer over Innovatief organiseren