Winnen met logistiek?

hoe ziet de klant uw logistiek?

Als consumenten worden we elke dag geconfronteerd met de logistieke prestatie van leveranciers, in logistieke vaktermen hun 'customer service'. Thuis, wanneer uw meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt waar juist die diepvriesmaaltijd die u zo goed smaakt is uitverkocht. In de garage wanneer uw auto een beurt krijgt. Of in het bedrijf bij de probleemloze installatie van een machine en de oplevering van software, waarbij alle medewerkers op tijd waren opgeleid en de documentatie direct beschikbaar was.

Illustratief voor onze ergernissen is de fru...
Sjors van Rijzewijk / Covil Un
Dit lijkt me een buitengewoon goed doordacht verhaal. De echte uitdaging voor SCM is om vertrouwen tussen partijen te creeeren in de keten.
Walther Ploos van Amstel
Naar aanleiding van de suggestie van Sjors van Rijzewijk:

Vertrouwen in de keten is inderdaad wel een voorwaarde. Maar tegelijk een lastige. Dat vertrouwen hoort toch vooral bij vaste ketens, waarin bedrijven voor vele jaren een relatie in de supply chain aangaan. Maar wie echt goed kijkt ziet dat dergelijke vaste relaties eigenlijk niet meer passen in de huidige tijd, waarin door veranderingen bij klanten, bij concurrenten of in technologie de wereld van de een-op-de-andere-dag er anders uit kan zien. Een vaste relatie is dan vooral 'samen ten onder gaan'. Ondernemingen moeten leren ook in losse, meer virtuele, netwerken dat vertrouwen te behouden. Ook als je elkaar 'in vertrouwen' weer los moet laten.
Sjors van Rijzewijk Covil Univ
In reactie op Walther Ploos van Amstel: Ik deel uw mening, echter ik denk dat hedendag veel ondernemers technologie aangrijpen veelal om de eigen concurrentiepositie in de keten te verbeteren (in navolging van het krachtenmodel van Porter). SCM in een "open" keten vereist inderdaad een andere visie!
robert
hi

kunt u mij het suply chain managment uitleggen in een paar woorden .


een vertellen wat het concentratie proces binnen een bedrijf is ..

alvast bedankt .

robert,.
h. kruizinga
SCM is terecht een belangrijke benadering in het integraal beheersen van de kosten, men dient echter rekening te houden met een paar operationele valkuilen:
1) Logistiek begint bij de konstrukteur, op de tekentafel...
2) ''Micro'' eveneens blijven regelen (de operationele logistiek op de vloer, in de eigen fabriek)
Eerst effectiviteit daarna efficientie...?!
3) De risico's van het externe transport (bijv. dichtslippende wegen) gekoppeld aan het JIT principe kunnen een reele bedreiging vormen voor de eigen procesvoortgang (materiaalbeschikbaarheid).


Walther Ploos van Amstel



Ik deel uw opinie.
Een goed, ook vanuit logistiek optiek gezien, product start bij het ontwerp.
Natuurlijk eerst huis op orde. En dat vergeten teveel logistiek managers die graag (ook) op strategisch niveau willen werken en denken.
Voor het vastlopen van onze logistieke infrastructuur moeten we ons hart vasthouden. Dat vergt veel denkwerk van knappe logistieke koppen; bundelen van stromen, nachtdistributie, inzet van andere vervoersvormen (denk aan Distrivaart).
gert oostenbrug
Ik heb een poging gewaagd om niet in theorie maar in praktijk uit te vinden wat voor een inkoper after sales en leveranciersbetrouwbaarheid inhoudt. Deze 2 begrippen kun je eigenlijk alleen bewijzen wanneer je al levert aan deze klant. Dan pas weet de klant wat hij/zij aan de leverancier heeft. Een ISO certificaat geeft al wat steun. Tenzij je door enquetes bij je eigen bestaande klanten kunt bewijzen dat je op deze 2 gebieden goed scoort. Het is vaak een kwestie van vertrouwen die je naar elkaar uitspreekt. After sales kun je vastleggen door bijv. contractueel binnen 24 uur het probleem kunt oplossen. Bij een aanbesteding lukt dit niet meer. Hoe kun je deze 2 termen zo omschrijven dat het geheel afdekt?
M.vr.gr.
Gert Oostenbrug

Meer over Logistiek & Supply chain management