Medewerkers niet sturen, maar prikkelen

Actueel

Managers en teamleiders weten het als geen ander: het is belangrijk om je mensen gemotiveerd en bij de les te houden. In tijden van crisis hebben we geen managers nodig, maar leiders. Medewerkers moeten niet gestuurd worden, maar geprikkeld.

  1. Werknemers willen geen nutteloos werk doen, dat klinkt logisch. Door werknemers verantwoordelijk te maken voor een deel van het proces raken ze meer betrokken bij de organisatie. "Show them the BIG picture" en laat zien wie voor welk deel in het proces men verantwoordelijk is en wat er gebeurt als zijn of haar werk niet goed gedaan wordt.
  2. Betrek de mensen in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en innovaties. Moedig het uitwisselen van ideeën aan. Openstaan voor de ideeën van uw medewerkers is prachtig, maar u moet er wel voor zorgen dat ze voldoende wet...
Richard Lennartz
Je kunt hier prima een parallel leggen naar leveranciersrelaties. Daar noem ik dat het vraagstuk van de `wortel of de stok'. In de regel komen we daar niet verder dan malussen. En soms over bonussen. En eigenlijk altijd in Euro’s en allerlei regels. En het geheel werkt veelal ook nog averechts:
• De malussen zijn ingecalculeerd in de prijs en als u de malussen niet uitdeelt betaalt u eigenlijk teveel.
• Er wordt een gedeeltelijke bonus uitgekeerd, maar de leverancier had op meer gerekend. Teleurstelling dus.

Trek de parallellen.

Op elk punt uit bovenstaand artikel kun je een 1:1 vertaling maken naar leveranciersrelaties.

Misschien goed voor managers die mensen aansturen (of vanaf nu: prikkelen) om eens te kijken wat best practices bij leveranciersmanagers (maar dan met wortel in de hand) zijn.

Meer over Leidinggeven