Is werken met plezier een utopie?

Columns

Ik verkondig altijd en overal dat als medewerkers met plezier naar hun werk gaan, je niet alleen een beter commitment krijgt (ze hoppen minder en ze worden ook minder vaak ziek) maar ook betere prestaties worden gerealiseerd. Het is dus niet alleen voor de medewerkers van belang om in een situatie van werkplezier te komen, maar ook voor de werkgevers / managers. Dit alles is niet alleen gebaseerd op mijn gevoel, maar ook op diverse onderzoeken.

In contacten met medewerkers van bedrijven en instellingen krijg ik de bevestiging dat het zo zou werken. Meestal krijg ik te horen dat ze zouden willen dat het zo was. Of te wel, de meeste managers slagen er niet in zo’n situatie te creëren. Toch bevestigen de meeste managers dat ze zo’n situatie wel nastreven of zelfs gerealiseerd hebben. Deze bee...

erik nohlmans
Mooi verhaal Hans,
Verbazingwekkend eigenlijk dat volgens jou wel veel mensen weten wat ze willen / waar ze een passie voor ervaren maar dat zo weinigen dat ook leven.
Ik vermoed dat er nog grote verschillen zijn tussen de diverse 'generaties' op het werk; ik vermoed dat van de medewerkers van boven de 40 jaar niet veel mensen echt hun passie kennen, laat staan dat ze haar leven; en je passie kennen en daar echt voor kiezen is de eerste stap om te komen tot 'werken met plezier'.
Blijkbaar gaan er twee dingen mis: organisaties nemen mensen aan op plekken, met taken en verantwoordelijkheden die niet of onvoldoende passen bij hun passie en medewerkers kiezen voor banen met taken en verantwoordelijkheden waar zij hun passie niet kwijt kunnen. De bal ligt dus aan twee kanten.
De mensen die hun organisatie om die reden verlaten, maken hoogstwaarschijnlijk een goede keuze. De mensen die blijven zitten en langzaam verzuren hoogstwaarschijnlijk niet.

Twee dingen zijn in ieder geval nodig:
1. Organisaties moeten heel scherp voor ogen hebben en houden waarvoor zij op deze wereld zijn. En dat moeten ze op allerlei manieren naar hun medewerkers en naar buiten communiceren.
2. De (toekomstige) medewerker moet weten waartoe hij op deze wereld is. Wat wil hij in zijn leven bereiken, waar wil hij een bijdrage aan leveren, wat wil hij realiseren?

Als 1 en 2 op elkaar aansluiten, kun je in gesprek gaan over de manier waarop de medewerker een bijdrage kan leveren aan de organisatiedoelstellingen TERWIJL HIJ OOK WERKT AAN HET REALISEREN VAN ZIJN EIGEN DOELSTELLINGEN. Tijdens het lidmaatschap van de medewerker aan de organisatie, is dit steeds de grote vraag: sluiten onze redenen van bestaan nog op elkaar aan en past de vorm waarin we dat hebben gegoten nog steeds bij de doelen die de medewerker zichzelf stelt.

Als er geen match is, zoek aub beiden verder. Nu wordt vaak gekeken naar een geschikte kandidaat waarbij geschiktheid gedefinieerd wordt in noodzakelijke competenties.

Bij een match hebben we volgens mij een gemotiveerde medewerker die met PLEZIER werkt.

Erik Nohlmans

Meer over Performance management