Wie krijgen werk in de On Demand Economie?

Cover stories

Jeremy Rifkin in Zero Margin Cost Society schrijft: “Alles en iedereen raakt verbonden met internet en met elkaar. Daardoor kunnen freelancers zichzelf veel makkelijker aanbieden.” En: "De arbeidsmarkt is een van de plekken waar de eerste effecten van deze verschuiving nu al merkbaar zijn. Maar dat is nog maar het begin.”

De vaste baan wordt zeldzamer

On Demand-apps als Werkspot.nl, Elance.com en Uber zorgen er voor dat de verhouding tussen werknemers en bedrijven verandert. Het vaste dienstverband wordt zeldzamer. Het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) in Nederland neemt de laatste jaren sterk toe: het zijn er volgens het CBS inmiddels 809.000, ruim 10 procent van de werkzame beroepsbevolking. Die stijging zal waarschijnlijk verder versnellen door de opkomst van de apps.

...

Wim Aalbers
Pro-lid
Beste Willem,
Herkenbare ontwikkeling en goede voorbeelden. Benoemde sociale vaardigheden zijn echter geen dankbaar onderwerp in de gemiddelde bestuurskamer. Daar heeft men het liever over cultuur- en identiteitstrajecten en wordt gretig gebreid rond thema's als attitudes en overtuigingen. Managers beseffen best dat aandacht voor gedrag als snel leidt naar het onderwerp van voorbeeldgedrag en wel dat van henzelf. Onlangs gehoord: ¨Oh een training op vaardigheidsniveau, daar gaan wij geen MT tijd aan besteden¨
==================
Natuurlijk gaan attitude en gedrag samen, maar de hierarchie of volgorde is minder eenduidig dan we vaak horen. Attitude is vaak ongrijpbaar en verweven op allerlei niveaus. Gedrag daarentegen is makkelijk te objectiveren en de effecten zijn zichtbaar en voelbaar. Van oefenen, vallen en opstaan, pijn en beloning leren we vaak meer dan van praatsessies over cultuur of attitude. Wat er voor nodig is een nieuwsgierige instelling en een kwetsbare opstelling. (Toch weer attitude).
==================
Ik pleit voor beginnen met doen. Praten kan altijd nog.
Willem Mastenbroek
Lid sinds 2019
Hallo Wim

"Beginnen met doen" Prima, Al doende leert men.

Bedrijven worden steeds meer afgerekend op het gedrag van hun mensen tot en met de top. Als men daar niet naar handelt, oftewel als men al doende niet snel leert, dan zullen bedrijven daar steeds meer narigheid mee krijgen.

Mijn voorspelling is dat deze ontwikkeling stevig gaat doorwerken ook in de 'gemiddelde bestuurskamer.

Met cultuur- en identiteitstrajecten zal men het niet redden. Dit soort 'regendansen' zie ik teruglopen. Resultaten blijven uit; te vrijblijvend!

Meer over Assessment