Weg met reputatiemanagement!

Columns

Binnen een LinkedIngroep waar ik lid van ben, werd een discussie gevoerd over reputatiemanagement. Veel organisaties worstelen daarmee en de opkomst van social media maakt het er niet gemakkelijker op. Medewerkers twitteren er lustig op los, (vaders van) klanten doen er een schepje bovenop en voordat je het weet, ligt je zorgvuldig opgebouwde reputatie op straat. Hoe kun je je hier als organisatie het beste tegen wapenen? Met stringente communicatieregels? Moet HRM er een grotere rol in krijgen? En wat is de rol van het management?

Mijn stelling: reputatiemanagement is in werkelijkheid vooral reputatiereparatie en door reputatiemanagement te vervangen door waardenmanagement kun je de noodzaak tot reputatiereparatie eenvoudig voorkomen. Dat is geen zaak van communicatie of HRM of management...

Richard Koopman | Zynn
Ik ken de discussie op linkedin.. Ik ben degene die 'm heeft aangezwengeld en de strekking van je betoog is exact waar de post over ging. Dat reputatiemanagement niet gaat om het afdekken en inkaderen, maar juist transparant maken en werken aan de overtuigingen en intenties (en gedrag en heldere principes) waarmee je zaken doet met je medewerkers, klanten, markt en je plek en plaats in de samenleving.. In HR wordt er helaas gegrossierd in Labels - What's in a name.. en met het vallen van de seizoenen plakken we weer een nieuw label op een oude zak..
Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Een van de oorzaken van het gat tussen de ronkende statements en de kille werkelijkheid is dat het management vaak denkt dat je klantgericht wordt door te roepen dat je klantgericht bent en niet inziet dat ze ook moeten bedenken wat dat in de praktijk inhoud en dat de organisatie ingericht moet worden om die boodschap waar te maken. De marketing en communicatie-afdelingen die de boodschappen naar buiten moeten brengen hebben doorgaans ook een nogal verwrongen beeld van de verhouding tussen boodschap en werkelijkheid waardoor het gat nog vergroot wordt. Dit hele verhaal geld niet alleen voor klantgerichtheid, maar bijvoorbeeld ook voor duurzaamheid, sociaal verantwoord ondernemen etc. Vooraf bedenken wat je echt wilt is het beste, maar het serieus onderzoeken van en verbeteracties nemen op de "tegenverhalen" is een aardig alternatief en zeker aan te bevelen als ondersteuning.

Meer over Reputatie management