Verandering moet nù! Maar de realiteit is weerbarstig.

Columns

Inmiddels weten we allemaal hoe weerbarstig veranderingen kunnen zijn. Toch ontstaat er onrust als er niet snel meetbare resultaten te zien zijn. Men gaat dan roepen dat de verandering mislukt is en dat we het toch anders moeten gaan doen. De onrust lijkt in de laatste jaren alleen maar groter te worden. Ook in een van mijn recente projecten kwam ik dit weer tegen.

 Men heeft of neemt niet de rust om  te veranderen en te bouwen aan iets nieuws. 

We horen dan opmerkingen als: we weten eigenlijk niet precies wat de verandering oplevert en welke bijdrage daarvoor nodig is. En zeker in het geval van het coachen van bijvoorbeeld management is de ingezette verandering niet altijd direct zichtbaar en meetbaar. We moeten echter wel de rust nemen om de verandering te laten beklijven en wachten tot...

Fred J. Rorink
Pro-lid
Een zeer herkenbaar verhaal. In het kort kan ik er drie zaken - wellicht als inspiratie - aan toevoegen.
Organisaties die snelle veranderingen willen doorvoeren en effectueren, hebben kennelijk 'achterstallig onderhoud'. De strategische wendbaarheid is in dat geval onvoldoende. Het management mag derhalve geen snelle en succesvolle veranderingen verwachten, maar moet eerst bij zichzelf te rade gaan.
Het tweede element betreft het analyseren van 'kennelijke gebreken' in performance en/of processen en het van daaruit zo concreet mogelijk en haalbaar formuleren van betekenisgeving, nieuw gedrag en concrete doelstellingen.
Als derde element is het in dit soort situaties - zoals beschreven - verstandig om eerst nieuw gedrag te constateren en van daaruit - pas later - performance te meten. Dat maakt veranderingen in de eerste fase een zaak van allen en op ieder niveau in de organisatie.

Fred J. Rorink

Meer over Gedragsverandering