Niet veranderen maar afstemmen

Columns

Verandering is de norm binnen hedendaagse organisaties. De ene verandering is nog niet afgerond of er dient zich een nieuwe verandering aan. De gedachte; als je niet constant verandert tel je al snel niet meer mee domineert organisaties. Deze gedachte leidt tot veranderingswaanzin.

"Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder"

De slogan van klaverblad "Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder." is een mooi voorbeeld van onveranderlijkheid. Ook Unox rookworst en DE koffie vertellen een succes verhaal van onveranderlijkheid. Niet veranderen blijkt voordelen te hebben. Consistentie en authenticiteit zijn hoog gewaardeerde eigenschappen. Het zorgt voor een gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid. Blijkbaar hoeft niet alles verandert te worden om suc...

Tom Keijzer
Lid sinds 2019
Hallo Sybren,

Ik raak zelf ook "verander-moe". Ik reageerde laatst op LinkedIn op een stukje van Ben Tiggelaar over zijn boek "De ladder" met de ondertitel "Waarom veranderen zo moeilijk is én ...welke 3 stappen wel werken". De ondertitel klinkt bijna wanhopig t.o.v. veranderen. Ik voel veel voor jouw benadering. Ik heb ooit gehoord in de "The last lecture" van Randy Pausch dat je beste mensen iets kunt leren op een manier dat ze niet in de gaten hebben dat ze leren. Volgens mij geldt dat ook op het werk. Je zal mensen moeten meenemen in een verhaal (idee, project, visie) en hun kwaliteiten daarop inpassen. Het is dan inderdaad een kwestie van afstemmen en even later praten de mensen over "wat er is veranderd" :-).
S B
Mooi artikel zeg. Ik ben de laatste tijd veel met luistervaardigheid bezig, dit artikel voegt weer wat puntjes toe waar ik extra op kan letten ; )

Meer over Gedragsverandering