De val en wederopstanding van kennismanagement

Actueel

Wie durft er nu nog te zeggen dat hij zich bezig houdt met kennismanagement? Tien jaar geleden was dat wel anders. Het was een hype, maar nu wordt er vooral denigrerend over kennismanagement gedaan. Maar snijden organisaties zich daarmee niet in de vingers?

Buzzword
Tien jaar geleden was kennismanagement een buzzword, goed voor volle congreszalen, verwachtingsvolle artikelen en talloze nieuwe adviesbureaus. Nu is het stil rond kennismanagement. Als de term al wordt gebezigd, is het op een meewarige of zelfs denigrerende manier.

Vier oorzaken
Wat is er misgegaan? Dat heeft zowel met foute verwachtingen als met foute oplossingen te maken. De voornaamste oorzaken zijn volgens PWnet:

1. Te vage definitie
Sommige definities omvatten vrijwel alle denkbare economische activiteiten.

2. Te technisc...




Annemiek Oostdam
Kennismanagement kent veel gezichten waarvan de theoretische het grootste is. Jammer, want in praktische zin is er veel efficiency en effectiviteit te behalen. Kennis delen gebeurt meer bottum up dan top down, tenminste als je medewerkers weet over te halen de kennis en informatie in een "pot" te stoppen. Het is mijn ervaring dat kennisdeling op de werkvloer haalbaar en succesvol
kan zijn. Daarvoor is het noodzakelijk dat het management dezelfde belangen en verwachtingen heeft als de medewerkers. Verwachtingsmanagement is dan ook een van de belangrijkste aspecten bij het uitvoeren van een kennisproject.
Magdalene Daniels
Kennis bestaat uit feiten, uit harde gegevens. Niet alle kennis is cognitief, ook via de zintuigen doen wij veel kennis op. Zichtbaar gedrag van medewerkers is ook een feit. Hier kun je medewerkers op aanspreken en vragen: "waarom doe je dat"? of "leuk dat je dit doet".
Als je hoort dat twee medewerkers ruzie maken, dan WEET je dat er iets niet in orde is, je hebt kennis genomen van een conflict.

Met deze kennis kun je het gedrag van medewerkers sturen.

Meer over Kennismanagement