Uitbreiding EC; Fundament voor oorlog

In Sevilla, Spanje, is de Europese Gemeenschap bezig de fundamenten te leggen voor een nieuw labiel Europa. De ambities van idealistische pioniers als Kohl en Lubbers worden door hun respectievelijke ambtsopvolgers en discipelen nader uitgewerkt tot een soort neo-Volkenbond, een bond die de grondslag bleek voor een wereldoorlog.

De ambitie om de Europese Gemeenschap te doen uitgroeien tot een continentomvattende verzameling landen, verenigd onder één vlag, en te langen leste één (federaal) beleid, is een catastrofe in de dop. De “oude” EC kende reeds grote problemen in de besluitvorming. Door haar karakter van een vertegenwoordigd platform van een mêlee aan landen, culturen en talen is het reeds een schier onbestuurlijk orgaan dat ver afstaat van de Europese burger. Deze burger kan zich am...

klaas jacob de weert
Het instituut eu is al een ramp economische gelijkheid daar heb ik geen probleem mee. maar we zijn onderling in een andere cultuur dan de states souvereine staten met eigen beleid maar met een economies verbond ja. En geen bemoeizucht van brussel en straatsburg.
Ik ben van joodse afkomst en vooral wil ik als staatsburger van nederland eigen vrijheid
en godsdienst kunnen beleven.maar met zo een monster staat als de eu nee dankje.Nooit teveel autonomie opgeven.Ik denk dat de europese oorlogen wel weer komen. Maar dan in
een vorm van rebellen hier en daar aanslagen. Of ik het mee maak weet ik niet zal zeker mee knokken. massel klaas jacob
Jos Steynebrugh
Drijvende krachten

Charles Montesquieu legde het fundament in het denken over de “balance of power” in een samenleving. In zijn beroemdste boek “De l'esprit des lois” (1748) benoemd hij drie machtsblokken:

• wetgevende macht
• uitvoerende macht
• rechtsprekende macht
(*) zie link

Deze machten zouden verspreid moeten zijn en elkaar in evenwicht houden. We merken dat elk van deze eilanden zich bemoeit met de anderen. We hebben religie in politieke partijen, media en tal van andere invloedsferen. Het systeem vervaagt hoofdzakelijk door onduidelijkheid in wet- en regelgeving, die de rechterlijke macht dan mag “fijnslijpen” en de politie handhaven.

In de tussentijd groeide de invloed van andere machtsblokken:

• economische macht
• religieuze macht
• macht van de media

Economische macht is “van alle tijden”, maar we worden steeds materialistischer, dus groeit deze macht. De macht van de westers Christelijke kerken brokkelt af en de Islam geeft wereldwijd gas. Maar religie en economie zijn ook nog eens verweven.

De macht van media als Radio, TV en Internet wordt dagelijks groter vanwege de invloed op economie en religie. Met deze snelle, interactieve en goed gedistribueerde media verschuift de macht van oude, “gevestigde” gecentraliseerde en behoudende centra in rap tempo naar “het volk”. Een voorbeeld is Wikipedia, die in korte tijd encyclopedieën naar het grootvuil doet verhuizen.

Gevolg is dat het krachtenveld sneller en complexer is geworden op elk van de invloedsferen. Hoe dat allemaal zal uitwerken in een nieuw tijdperk weet geen mens. Maar een ding is zeker: zonder religie is het al moeilijk zat. Maar het aan een boek ontleend “recht” om een ander te vertellen hoe hij/zij moet leven “op straffe van”, dat kan en mag niet. En precies hier begint de trammelant.

Doe vooral wat je goed dunkt, maar verveel er een ander niet mee. Het begin is al gemaakt: economisch “missiewerk” (mailings en emailings) mogen niet meer zonder toestemming van de ontvanger. Als we dezelfde maatstaven aanleggen bij religie wordt het simpel. Weg keppeltjes, burka’s kruisbeeldjes, kerkenklokkengelui, kruisbeeldjes, tulbanden etc.
En als we toch bezig zijn: zichtbare als tatoos of oor-, ooglid-, tong-, lip- en andere zichtbare doorboringen van lichaamsdelen als tekenen van “sodemieter op met deze k*t maatschappij” eveneens verbieden op straffe van economische uitsluiting of erger.

Jos Steynebrugh

(*) http://www.parlement.com/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhnnmt7lidzx

Meer over Globalisering