Voor alle leidinggevenden, die wel eens twijfelen…

Cover stories · Cases

Snelle en heldere besluitvorming is een belangrijke vaardigheid. Tegelijk moet je je mensen meenemen. Dat gaat verder dan vragen wat hun mening is. Waarom je twijfels niet delen? Hoe doe je dat zonder een watje te lijken? Hoe gaat dat dan en hoe kom je er uiteindelijk uit?

In een artikel in het Parool werd Staatssecretaris Visser geciteerd. Zij had beloofd een militaire kazerne naar Vlissingen te verplaatsen. Tijdens het proces kreeg ze wat twijfels. Die deelde ze niet met de Zeeuwen. Wat ze wel deelde was haar uiteindelijke beslissing: de kazerne komt niet naar Vlissingen. Toen waren de Zeeuwen boos. Haar reactie was: “Ik had mijn twijfel moeten delen,” en “Ik bereikte precies wat ik niet wilde bereiken.” ( Het Parool, 20 feb. 2020)
De spijker op zijn kop. Dit is wat er kan gebeuren als j...

Paul Verburgt
Beste Jacqueline,

Ik heb je stuk een paar keer gelezen, met tussenpozen, dus overhaast reageer ik niet.

Eerst maar even over staatssecretaris Visser. Ik heb haar ook meermalen horen vertellen dat ze was gaan twijfelen, maar dat is het bekende omfloerste taalgebruik dat bestuurders kenmerkt. Er lag een keihard feit, namelijk dat grote groepen over te plaatsen militairen er vandoor gingen of dreigden dat te doen. Voeg dat bij het vriendjes-onder-elkaar-karakter van het besluit om die militaire basis in Zeeland te vestigen en je hebt het granieten gegeven dat de hele operatie zou mislukken. Geen twijfel mogelijk, zou ik zeggen. Wat Visser deed is ook heel klassiek: stiekem een alternatief regelen. Over twijfelen gesproken!

Mijn probleem zit bij het vervolg van je stuk. Je beschrijft de casus van een leidinggevende die een beetje parmantig zijn beslissing zit te promoten. Ik herken dat natuurlijk. Die zijn er, van hoog tot laag. De gemiddelde medewerker kijkt daar dwars doorheen en lacht zich een kriek als het niet zo treurig zou zijn.

Anders gezegd, dit soort managers wordt vanzelf gecorrigeerd. Daar heb je geen coach voor nodig. Dat kost even tijd en soms levert het enige schade op, maar ik heb dat liever dan een chef die heeft 'geleerd' zijn twijfels te tonen en dit aan den volke toont. De gemiddelde medewerker heeft niet veel op met dit vertoon en denkt: hallo, doe wat je taak is, want dat doen wij ook!

Ik bedoel dit. Iedereen begrijpt best dat niet elk besluit zonder debat en twijfel tot stand komt. Iedereen wil best horen welke argumenten en tegenargumenten zijn gepasseerd. Maar uiteindelijk gaat het om het besluit, de logica ervan, de werkbaarheid en de timing.

Komt bij dit : managers hebben de neiging veel te veel te willen besluiten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het moet langs hun bureau. Beter dan ze te leren twijfelen zouden ze moeten leren zich te onthouden. Daar wordt iedereen beter van.

Paul Verburgt

Meer over Leidinggeven