Triage; als je het ook met timemanagement niet trekt

Columns

Je mailbox en je agenda zijn per definitie te klein. Ze zijn nooit groot genoeg om te verwerken wat allemaal om je aandacht vraagt. Plannen, afspraken, taken, calamiteiten; er is meer dan je aankunt in je dag, week of jaar. Met goed timemanagement en slimme “lifehacking” kom je een heel eind. En met lijstjes; urgent, belangrijk, prioriteit; lijstjes waar geen einde aan komt. Er komt telkens weer meer bij dan je kunt wegstrepen. Hoe frustrerend is het om telkens weer je lijstjes niet afgewerkt te hebben?

Voorsprong
Het moet gezegd: mensen met lijstjes hebben een voorsprong op mensen zonder lijstjes. Je zou ze de kost moeten geven, de managers en medewerkers die helemaal zónder structuur of overzicht hun werkzaamheden aangaan. Bewust of onbewust vermijden ze de confrontatie met de realiteit,...

Reinhard Beskers
Lid sinds 2019
Deel je actielijstje op in vieren: belangrijk versus niet belangrijk en urgent versus niet urgent. Wat belangrijk en urgent is doe je meteen, wat belangrijk maar niet urgent is plan je in. Wat niet belangrijk maar wel urgent is laat je door iemand doen en wat niet urgent en niet belangrijk is doe je gewoon niet.

Meer over Professionalisering