Is er toekomst voor logistiek managers in supply chain management?

Cover stories

Hoogleraar Logistiek Ton de Kok stelt dat supply chain management sterk in de belangstelling staat: 'Veel ondernemers verkeren in grote onzekerheid over wat de toekomst zal brengen. Vooral de vraag hoe de bedrijfsprocessen moet worden ontworpen, opdat de onderneming over drie jaar nog een rol van betekenis speelt is er een window-of-opportunity voor de logistieke professie. Herontwerpen van bedrijfsprocessen, verwerken en interpreteren van informatie zit ons in het bloed. Wat rest is deze kennis te verkopen aan de top van de onderneming en daarmee carrièreperspectief te creëren voor logistieke professionals'.

A.M.A. Goossens
Walther, ik vind het een moedig stuk. Je breekt in feite een lans voor een soort cultuur omslag in het SCM. Ik onderschrijf je ambitie ten volle, al beseffen we beiden waarschijnlijk dat het daarwerkelijk om een evolutionair aspect gaat dat jaren zal kosten. Jouw nadruk op de aanpassing van de logistieke managementstijl is terecht, maar impliceert direct dat de operationele logistieke medewerkers ook anders beslagen ten ijs moeten verschijnen. De complexiteit van de logistieke systematiek en strategie hebben in zich dat logistiek organisatorisch veel complexer is geworden, terwijl de intentie daarvan is de kosten te verlagen en efficiency te verhogen. Kortom, upstream verhoging van de complexiteit om downstream de eenvoud en kosten te beheersen waardoor fouten worden voorkomen en budgetten (op de lange duur) verlaagd.

Je streeft heel sterk naar een perfect mix van managementstijl, kennis en HRM. Dat is een melting pot van eigenschappen die niet eenvoudig in een persoon zijn te vinden, en daarmee creeer je ook een organisatorisch probleem. Moet je wel met een enkele logistieke manager werken als de upstream van SCM zo complex wordt. Je kunt je voorstellen dat je de Supply chain groep binnen bedrijven in twee afdelingen splitst: Een back-office en een front-office, waar de een zich concentreert op de techniek en de technische proces-sturing en de ander op de operationele kant. Hierdoor vereenvoudig je de keuze van managers door kwaliteiten te splitsen en optimaal gebruik te maken van aanwezige kennis en toewijding op een of twee main-skills. Hierdoor kan het gewenste leidinggevende en coachende aspect op de werkvloer sterk toenemen terwijl de techniek, die steeds meer op afstand geraakt van de feitelijke uitvoerders, in alle rust wordt bewaakt en bedreven.

Resumerend; Een moedig stuk met veel waarde naar mijn mening. Ik ben benieuwd als je dit stuk als mal op de stand van zaken over vijf jaar legt hoever we zijn gekomen. Als je streven bewaarheid wordt zal dat een kwaliteitsimpuls van niet geringe omvang genereren.

Allert Goossens

Meer over Leiderschap