De strijd tussen vertrouwen en controle: Zin en onzin

Columns

De laatste tijd is er veel aandacht voor het fenomeen controle. Op 2 heel verschillende manieren:

  1. De roep om meer controle
    Deze roep komt vooral vanuit politiek en management. Het is een bijna volautomatische reactie van politici en managers op het moment dat er iets fout is gegaan. Dit wordt gevoed door de illusie van maakbaarheid: Een wereld creëren waarin geen fouten meer gemaakt worden en toezichthouders alles dat ze zouden moeten ontdekken ook (op tijd) in de gaten hebben en vervolgens ook nog adequaat optreden
  2. De roep om vertrouwen i.p.v. controle
    De roep om ruimte voor de professional. De gedachte dat het drastisch anders moet en daarmee alles ingezet moet worden op vertrouwen omdat controle te veel is doorgeslagen. Je ziet dit veel in publicaties en in de social media. Dit wordt v...

Dirk-Jan de Bruijn
Mooi stuk. Slaat de spijker op z'n kop. Geen getut met rode potloden achteraf, maar sturen zoals het hoort. Aan de voorkant. Op verantwoordelijkheid. Op eigen kracht. En om dan de mensen die het moeten doen zodanig te enthousiasmeren, te inspireren dat je niet de grond onder hun voeten heet maakt, maar het vuur in hen aanwakkert.
Pim Snoep
Goede analyse. Vele dagelijkse praktijkvoorbeelden geven aan dat mensen controle en vertrouwen als tegengestelde begrippen beschouwen. Ze zijn echter aanvullend en de mate waarin je kunt steunen op het één of het ander is afhankelijk van de situatie. En dus dynamisch. Er zijn, op basis van praktijkgetoetste theorie, altijd 9 factoren te onderkennen die daarin een rol spelen. Enkele factoren zijn de mate waarin beide partijen elkaars essentiële verwachtingen kennen, de mate van gedeelde belangen, een goed gevoel over en weer, mogelijkheid om controle te mogen uitoefenen, etc. Als je daar inzicht in hebt kan je als manager bewuster sturen op dit evenwicht. Dan kan je bewust onderscheid maken tussen blind vertrouwen, gerechtvaardigd vertrouwen en écht vertrouwen (empathie) en bouwen aan een positieve en prettige werkomgeving. Vertrouwen tussen partijen is gewoon hard werken! Op 9 maart wordt hierover een seminar georganiseerd (www.eventbuzz.nl).
Jacob van der Wal
Lid sinds 2019
Hallo Hans, helemaal eens, en desondanks trap ik zelf vaak in de val-kuil van controle. Of “control” in de zin van beheersing. Als adviseur ben ik veel betrokken bij Kaizen-teams. Binnen een periode van 3 maanden presenteert zo’n team hun eindresultaat. Wat me hierin opvalt is dat de presentaties beter/ authentieker/ steekhoudender en verrassender zijn, naar-mate ik me er minder mee bemoei ! Een kwestie van vertrouwen. Ik probeer me te beperken tot het geven van kaders/ randvoorwaarden. Toch blijft het (ook) voor mij moeilijk met de vingers van de inhoud af te blijven.

Meer over Sturen op verantwoordelijkheid