Strategie tussen de oren

Columns

De CEO (leider, bestuurder, manager) die zijn medewerkers van hoog tot laag vraagt wat de organisatiestrategie is, krijgt tien tegen één als antwoord: ‘Eh…’. Een enkeling zal in zijn mailbox duiken, het strategiedocument tevoorschijn toveren en de strategie in vijf bulletpoints netjes voor te lezen…. Niet bepaald wat de CEO voor ogen stond toen de strategie werd ontwikkeld die iedereen richting zou geven en inspireren. Ik hoor de klacht maar al te vaak: ‘strategie’ beklijft niet.

Gebrek aan verbinding

Jarenlange ervaring met (communicatie over) strategieprocessen heeft me geleerd wat dit gebrek aan verbinding tussen strategie en medewerkers veroorzaakt:
• Organisatiestrategie behoort tot het domein van de formele organisatie. Er wordt vooral op een ‘bovenstroom’ manier over gecommuniceerd:...

Richard Lennartz
Wat Annet zegt kan ik van harte onderschrijven. En als aanvulling geef ik mee dat het eenvoudiger is om emotie en enthousiasme aan een verhaal mee te geven dan aan bulletgewijze opsomming. En emotie en enthousiasme werken aanstekelijk en trekken supporters aan. Bovendien werkt het als afschrikmiddel tegen negatievelingen.

Via emotie en enthousiasme wordt storytelling dus nog krachtiger.
Jos Steynebrugh
Annet,
De schrijver die er mee komt is vrouw. Tja,da’s nogal logisch dacht ik. Vrouwen zijn gewend om verhalen te vertellen als de manager of leider in spé het nog in de luier doet. Veel sprookjes hebben een stevige metafoor als ruggengraat zodat essentiële waarden kunnen worden doorgegeven. Een metafoor is rijker dan een kale vergelijking. En of het nou de gebroeders Grimm, Hans Christiaan Andersen of Annie M.G. Schmidt is: de herinneringswaarde is megagroot en mensen onthouden ze hun hele leven. Ze kunnen vele generaties overleven en niet hun duiding verliezen. In die zin zijn ze tijdloos. Wat het nog interessanter maakt is dat ze min of meer in tact blijven, zelfs bij mondelinge overdracht.

Verhalen kunnen reizen in de tijd en zo duizenden jaren tot de verbeelding blijven spreken. Bij innovatie is het tot een van de technieken gebombardeerd (Storytelling), omkleedt met alle mogelijke waarnemingen en tools. Ik geef Annet gelijk: een verhaal kan emoveren, in beweging brengen. Met Excel bereik je alleen een gefronste wenkbrauw bij invitrotikels.

Toepasselijk orgaan boven het stuk. Ik zeg altijd: vergeet de klep van Eustachius niet open te zetten. Dat is het orgaantje in de gehoorgang dat afsluit zodra men praat. Bovendien hoopgevend dat ik van iemand met jouw achternaam een verhaal hoor dat ik kan geloven. Mooie en zinvolle bijdrage.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Annet Scheringa
Auteur
Beste Jos en Richard,

Dank voor jullie reacties!

Jos, ik kan je trouwens geruststellen: ik heb inmiddels een heel aantal mannelijke CEO's en bestuurders ontmoet die overtuigd zijn van de verbindende kracht van verhalen. En zodra ze begrijpen hoe ze hun eigen verhalen daarvoor het beste kunnen inzetten én die eigen verhalen bij zichzelf kunnen identificeren, maken ze hele slagen! Ik help ze daar van harte bij.
Wat ik hen altijd in de allereerste plaats aanraad, is het vooral niet in sprookjes te zoeken, maar (dus) in hun eigen verhalen en/of de verhalen die zij in hun organisaties horen. Dat voegt nog zoveel toe aan kracht. Zulke verhalen maken niet alleen (een abstracte boodschap) concreet en duidelijk, maar laten ook hun persoonlijke betrokkenheid zien (in geval van eigen verhalen) of hun betrokkenheid bij hun medewerkers (wanneer he inderdaad gelukt is om die buis van E open te zetten en verhalen te horen en herkennen).

Richard: inderdaad, enthousiasme (dat ik ook als een emoties zie) werkt aanstekelijk. Echte verhalen van echte mensen bevatten vrijwel altijd emotie. Daarom pleit ik ook altijd hartstochtelijk om persoonlijke verhalen te vertellen. Dat maakt die verhalen in mijn beleving nog krachtiger dan bestaande verhalen, metaforen, etc.

Hartelijke groet,

Annet Scheringa

Meer over Missie en visie