Spoorwegbeheer tijdens de winter in Nederland

Columns

Wie afgelopen zondag van het spoor gebruik wilde maken kwam bedrogen uit. Door wisselstoringen kwam in ons land het gehele treinverkeer stil te liggen, terwijl het kwik maar enkele graden onder het vriespunt dook. En ook nu nog is ProRail druk in de weer om de ontregelde spoorinfrastructuur op te lappen.

Je kunt zeggen wat je wilt van Rusland, maar op het gebied van vaccinaties hebben ze daar de zaken goed op orde. Dat geldt zeker ook voor het beheer van de spoorwegen. Treinen rijden daar over het algemeen stipt op tijd. Zelfs de trein die dwars door Siberië heengaat, houdt zich in de winter uitstekend staande. De BAM-express is het meest noordelijke treintraject ter wereld, dat over ruim 4.000 kilometer verschillende steden en dorpen in Siberië met elkaar verbindt. Zelfs bij sneeuwstormen...

mirette.verhoef
Beste Ton,

Aangezien ProRail (al jaren) geen budget heeft, zal zij moeten kiezen hoe groot de kans is dat dergelijke weersomstandigheden optreden.
Dan gaat de formule "Risico = Kans x Blootstelling x Gevolg" een rol spelen. Zolang de kosten van (te nemen) maatregelen hoger zijn dan de kans dat het risico optreedt is het niet rendabel hierin te investeren.
Lijkt me een nobrainer.
Ton Verbeek
Auteur
Beste Mirette,

Nog niet zo lang geleden hadden we ook met extreme weersomstandigheden te maken, die een grote impact op het trein vervoer hebben gehad. Zowel tijdens de winter van 2009 en 2012 raakte het treinvervoer dagenlang ontregeld. Met duizenden gestrande reizigers. Nog geen tien jaar jaar later is het weer raak. Zo klein is die kans dus niet dat we op korte termijn weer met een dergelijk scenario te maken krijgen.

Sinds afgelopen zondag vielen er maar liefst 15.000 treinen van de NS uit! Heb jij enig idee wat voor een ongelooflijk grote impact dit kan hebben? Wat te denken van de student die niet op tijd kan komen voor een belangrijk tentamen? Of de sollicitant die vanwege de malaise op het spoor zijn 'droombaan' aan zijn neus voorbij ziet gaan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bovendien werden de laatste dagen vrijwel alleen sprinters ingezet, waardoor reizigers op sommige trajecten als haringen in een ton vervoerd werden.

Nee, dan ben je veel beter af in België. Gewoon door een eenmalige investering. Hierdoor kunnen de komende decennia miljoenen reizigers gebruik maken van veilige en betrouwbare spoorwegen!

Meer over Slimmer werken