Purpose: betekenisvol of bedrog?

Boeken · Columns

‘People don’t buy what you do, but why you do it’. Met deze legendarische woorden introduceerde Simon Sinek in 2011 het begrip ‘why’ oftewel purpose binnen organisaties. Hij doelde hiermee op een motiverend hoger doel of een aansprekende ‘reason for being’ waarmee je je klanten in het hart raakt en je medewerkers inspireert.

Nu, bijna zeven jaar later, is het idee van de ‘why’ of purpose bij de meeste organisaties wel doorgedrongen. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft in ieder geval één inspirerend hoger doel op papier gezet. Toch leveren deze mooi geformuleerde purpose-statements meestal niet de beloofde verbinding en inspiratie op.

Integendeel; het woord purpose begint zo hier en daar wat irritatie op te wekken. Zowel Pepsi als Heineken kwamen van een koude kermis thuis nadat hun s...

Erik Arendsen
Mooie beschouwing, Judith. Zo bezien komt die 'purpose' heel dicht bij hetgeen Peters en Waterman al in hun 7S-model benoemden als 'shared values': ook die zijn er, of men ze nu bewust op het netvlies heeft of niet. En ook die laten zich niet zomaar veranderen.

Jammer dat begrip van dit soort modellen vaak nog maar het begin is, en dat het pas taai en weerbarstig wordt bij de toepassing ervan..

Meer over Zingeving in werk en organisatie