Het échte verhaal achter het verrassende succes van Pokémon Go

Columns

Precies een jaar geleden trokken groepjes jongeren – en opvallend veel ouderen – massaal door de stad, turend naar het scherm van hun mobiel. De verklaring voor dit raadselachtige fenomeen: het aloude Pokémon was door een spelletjesmaker weer tot leven gewekt en in een ‘augmented reality’- versie op de markt gebracht: Pokémon Go. In een mum van tijd groeide het uit tot een wereldhit. De app om het spel te spelen werd binnen een paar weken 100 miljoen keer gedownload. Uiteindelijk zou dat toenemen tot meer dan 500 miljoen keer. En hoewel het spelletje gratis was, werd alleen al de eerste dag na het uitkomen 5 miljoen dollar aan extra inkomsten binnen geharkt. Na een half jaar bereikte de omzet de magische grens van 1 miljard dollar.

Hoe was dit verrassende succes van een gedateerd en enigsz...

Bert Wolters
Wat in Nederland ongetwijfeld heeft bijgedragen aan het succes is de vakantieperiode. Het was een handig tijdverdrijf. Na de vakantie zie ik geen Pokémon Go-jagers meer.

Meer over Marketingplan