Outsourcing van logistiek

Cover stories

Samenwerking met een logistieke dienstverlener kan uw onderneming veel opleveren. Bij logistieke dienstverlening gaat het om het overnemen van logistieke activiteiten en het vervullen van de informatiefunctie door een logistieke dienstverlener. Zo'n 80% van de ondernemingen besteedt het transport uit. Maar, steeds vaker worden ook andere logistieke activiteiten uitbesteed.

Niet alle uitbesteding is even succesvol. Onderzoek door a Cap Gemini laat zien dat veel verladers ni...

drs. Marcel L'Herminez
Hoi Walther,

remember me rythovius college eersel ergens in de vorige eeuw
zag je artikel, en was je al een paar keer tegengekomen in de logistiek. Zelf heb ik 10 jaar bij DAF gezeten en 6 jaar randstad, met inmiddels een eigen bedrijf i-test. kijk maar eens op de site www.i-test.nl

alle goeds toegewenst

Marcel
Niels Kroese
Het artikel gelezen vanwege interesse in outsourcing als onderwerp. De genoemde selectiecriteria en geboden zijn namelijk op vele vlakken van outsourcing toepasbaar. Ik zelf heb een logistieke achtergrond en heb de college's van de auteur mogen bijwonen gedurende mijn studie. Uit ervaring met mijn huidige werkzaamheden voor Karmac (BPO uitvoerder op het gebied van digitaliserings- en administratieve processen) kan ik aangeven dat de theorie op vele vlakken van outsourcing toepasbaar is.
Hans
Hoewel ik niet bij een logistieke afdeling werkzaam ben, heb ik dit artikel met aandacht in één stuk gelezen, zonder dat het vermoeide. Dat komt deels door de compacte en heldere schrijfstijl, maar meer nog door de interesse die de schrijver voortdurend weet vast te houden.

Het meest bijzondere is misschien wel dat de inhoud van het artikel voor veel meer gebieden toepasbaar is. Ik denk daarbij aan het uitbesteden van werk aan derden, de outsourcing, maar ook off shoring. Het kan ook helpen je ideeën over ketenregie te concretiseren en richting te geven.

Wat dat betreft: dank en lof aan de schrijver.
Jan De Kimpe
Dan vooral als termen. De principiële verschillen waren mij wel bekend. In België doet vooral Hessenatie Logistics verwoede pogingen op via IT in de groene groep te komen, ook al komen zij origineel uit de blauwe. Maar met hun Sanoma-contract op zak lijkt het te gaan lukken.

Goed overzicht. Managen van de relatie in uitbesteding is heel belangrijk. En dit start met een goed begrip van de situatie voor beide partijen, en een goed onderbouwde SLA. Misschien is dit ook eens een artikeltje waard?

Jan
Bart Lammers
Als werknemer van verladersorganisatie EVO ben ik blij met dit soort artikelen. Het helpt de bedrijven op praktische wijze op weg, maar verzuimt niet om lezers eerst grondig over zichzelf te laten nadenken: ben ik groen of blauw? Het vervult tevens een belangrijke functie in de wereld vol met misvattingen over de relatie tussen logistiek dienstverleners en verladers.

Zelfkennis bij verladers.
Ik merk uit allerlei gesprekken met verladers dat die zelfkennis inderdaad essentieel is. Een groentehandelaar heeft behoefte aan responsieve (snel reageren op veranderingen) dienstverleners omdat de hoeveelheid te verzenden groente flink kan variëren op korte termijn. Hij moet dus wellicht niet de goedkoopste inschakelen, maar iemand die aan de responsiviteits-eis kan voldoen, aangezien hij beseft dat hij omzet kan mislopen als bananen niet vervoerd worden. Zo wil een leverancier van kunstheupen vooral een voorspelbare, betrouwbare logistieke keten en dus een betrouwbare dienstverlener (anders ligt u te wachten op de operatietafel). Of misschien is dit juist de reden om het transport in eigen hand te houden? Een textielsuper die bekend staat om zijn lage prijzen zal waarschijnlijk goedkoop transport belangrijk vinden. Die zelfkennis is eerste voorwaarde voor het selecteren van de juiste dienstverlener. Pas dan kan de LDV de verlader ondersteunen in zijn core-business.

Misvattingen over relatie logistiek dienstverlener en verlader.
Ik krijg regelmatig van logistiek dienstverleners, ambtenaren en journalisten de suggestie toegeworpen dat het alleen maar om de prijs draait voor onze leden. Da’s onzin, hoewel lage logistieke kosten uiteraard belangrijk zijn. Het is volstrekt legitiem dat verladers lage logistieke kosten willen. Sommigen van u (u natuurlijk niet!) zullen ook een goedkope onderbroek willen kopen bij genoemde textielsuper. Verladers en logistiek dienstverleners zijn volwassen. Als een verlader teveel naar de prijs kijkt en daardoor andere problemen voor de kiezen krijgt (retouren, schades, slechte informatie over logistieke prestaties), moet ie dat zelf oplossen. Als een logistiek dienstverlener vindt dat de prijs die de verlader biedt te laag is, kan ie ‘nee’ zeggen..

Ketenwinst belangrijker dan bedrijfswinst
EVO is groot voorstander van het promoten en creëren van slimme samenwerking tussen logistiek dienstverleners en verladers. Het gaat er uiteindelijk om de suboptimalisatie in ketens te doen verdwijnen: de consument betaalt alle ketenkosten, dus het verlagen van ketenkosten is slimmer dan het verlagen van de kosten van alle individuele schakels. Het gaat er hierbij natuurlijk om de marktmacht die partijen hebben op een gezonde manier in te zetten. Da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Wij willen de bewustwording van het nut van logistieke samenwerking vergroten via onze media, maar ook via een vorig jaar opgericht supply chain management-netwerk dat tevens toegankelijk is voor niet-leden. Ik vertel u er graag meer over als het u interesseert (b.lammers@evo.nl, 079-3467316). Walther geeft aan waar u terecht kunt om de juiste logistieke partijen te vinden. Voor ondersteuning van verladers bij Invitation To Tenders is EVO een veel geraadpleegde vereniging door haar (zowel groene als blauwe) leden.

Marcel Blomjous
Walther,

Weer een zeer prettig leesbaar stukje dat de zaken die er echt toe doen nog even prima op een rijtje zet.

Groet,
FRANS MAAS LOGISTICS AMSTERDAM B.V.
marcel blomjous - general manager

In nabije toekomst weer in de wereld van de verkoop (van logistiek).
Walther Ploos van Amstel
Dank voor de prima reacties.

Goed om te horen dat lezers de concepten ook breder toepasbaar vinden dan enkel binnen de logistiek.
Ze hebben dus zeker gelijk als ze stellen dat het groen/blauw vraagstuk zich ook voordoet bij andere outsouringsvraagstukken. Denk ook aan wat Strikwerda schrijft over shared service centra.
Ook daar speelt het vraagstuk wie de groene rol mag invullen (uitbesteder zelf of juist dienstverlener).

Jan de Kimpe noemt de rol van ICT bij het worden van een groene speler. ICT is zeker een voorwaarde, maar niet de enige. Het moet in de haarvaten van de logistiek dienstverlener zijn verankerd (dus in de mensen, de processen, de samenwerkingspartners in de keten en zeker bij het management). Ik hoop ook dat Hessenatie dat begrijpt, anders wordt het een drama.

p.s. ik daag natuurlijk iedereen uit om zelf ook eens een artikel of column over het mooie logistieke vakgebied aan te dragen
Marcel Blomjous - Frans Maas
Weer een zeer prettig leesbaar stukje dat de zaken die er echt toe doen nog even prima op een rijtje zet.

Groet,
FRANS MAAS LOGISTICS AMSTERDAM B.V.
marcel blomjous - general manager
Bastiaan Langeveld
Goedendag,

N.a.v. uw artikel een paar vragen c.q. opmerkingen.

Het lijkt me dat er bedrijven zijn die blauw en groen tegelijk zijn of er tussenin vallen. Bedrijven kunnen zelfstandige bedrijfseenheden/divisies hebben die of het blauwe of het groene karakter hebben.

Kunt u mij voorbeelden geven van dit type bedrijven? (Bedrijven die groen en blauw zijn en bedrijven die ertussen vallen)

Gaarne reactie.

Bij voorbaat dank,
Bastiaan Langeveld.



Meer over Logistiek & Supply chain management