Simpeler organiseren! Zonder keuzes geen versimpeling.

Columns

U kent de statisticus die verdronk in een rivier van gemiddeld 50 centimeter diep. Onderscheid maken in het ‘wat’ en het ‘hoe’ is noodzakelijk anders scoort een organisatie door complexiteit hooguit gemiddeld. Hoe organisatiecomplexiteit terugdringen?

1: Productcomplexiteit (‘wat’)

Als ieder product of dienst uniek maatwerk is, of als uniek wordt benaderd, heeft u de garantie op maximale complexiteit. Efficiency en productiviteit zijn dan bijna niet te realiseren. Herkenbaar voorbeeld: de auto-industrie; in de beginjaren was iedere automobiel maatwerk, nu heeft iedere fabrikant modellen en opties. Dat vergt dus keuzes: wat willen we maken en voor wie. De marketingvraag is hier niet helemaal te vermijden, het gaat meer in detail over klant/product-combi...

Ton Verbeek
Pro-lid
Beste Maaikel,

Bij Toyota hebben ze gewoon een koord langs de productielijn hangen. Loopt een medewerker tegen problemen op, dan trekt hij/zij gewoon aan het touw, en wordt het productieproces stil gelegd. Vervolgens wordt het probleem in teamverband opgelost.

Deze simpele ingreep heeft niet alleen het productieproces, maar ook het product een enorme boost gegeven. Mede hierdoor rollen er bij Toyota per jaar zo'n 29 auto's per werknemer van de band. Bij Volkswagen ligt dit getal op slechts 17 stuks.

Koordje trekken heeft ook zijn onmiskenbare invloed op de betrouwbaarheid van het product. Al jarenlang komt Toyota als het om betrouwbaarheid gaat als beste uit de bus, en laat het gerenommeerde merken als BMW, Mercedes en Volkswagen ver achter zich!

Beter organiseren? Hang gewoon een trektouwtje op. Zo simpel is het!
Maaikel Klein Klouwenberg
Ha Ton, een simpele en blijkbaar effectieve methode,
zo'n mooi resultaat is alleen haalbaar als ook het product(ontwerp) maximaal simpel wordt, dus dat betekent ongetwijfeld dat ze ook echt multidisciplinair (productie en ontwerp) aan de bak gaan.
Banzai !

Meer over Organisatieontwerp