Opmars van het aandeelhouderskapitalisme: zegen of vloek?

Toenemende macht van de aandeelhouder

Bent u net als ik één van de mensen die de laatste tijd regelmatig nadenkt over de toenemende macht van de aandeelhouder en de effecten die dat heeft op de Nederlandse economie en samenleving? Dan is dit wellicht iets voor u. Arjen van Witteloostuijn, hoogleraar economie aan de Rijksuniversiteit te Groningen stelt in zijn recent verschenen boek Anorexiastrategie dat de toenemende macht van de aandeelhouder zeer schadelijke effecten op economie en maatschappij heeft. Een centrale bewering van Van Witteloostuijn is dat bedrijven zich anders gaan gedragen door de grotere nadruk op aandeelhou...

G. v.d. Werf
Ik mis een goede reactie op de aanbevelingen het poldermodel te verfijnen. De aanbevelingen beschouwen verfijningen van het poldermodel als een financieringsvraagstuk. Ik denk dat fundamenteler over werk, inkomen, machtsverdeling en zingeving moet worden nagedacht. Na de verschuiving arbeid van primaire sectoren naar quartaire sectoren in de afgelopen eeuw is er misschien geen behoefte aan een volgende sector.
Coert Visser
Vandaag (zaterdag 5-1-2002) bevat NRC Handelsblad een aardige bijlage van 4 pagina's over reorganiseren. Vanuit verschillende perspectieven wordt belicht waarom, hoe en met wat voor gevolgen bedrijven reorganiseren.

Coert Visser
In een pas verschenen leerzaam boekje met als titel 'Tien strategische wetten om aan de weg te zetten' beweren Maikel Batelaan en Fred van Essen dat de logica van het aandeelhouderswaardetijdperk (1982-2000) niet meer geldig is.

De auteurs leggen uit hoe de sterke aandacht voor aandeelhouderswaarde aanvankelijk nuttig was maar hoe dit steeds meer een doel op zich werd dat niet noodzakelijkerwijs meer samenging met het creëren van reële economische waarde. 'Excessen in de sfeer van opgeklopte verwachtingen, boekhoudfraude en buitensporige beloningen van topmanagers vormden de logische climax van een hausse die op zijn laatste benen liep.

De auteurs onderscheiden de volgende tien axioma's van het aandeelhouderswaardetijdsperk: 1) financiële markten hebben altijd gelijk, 2) u moet verwachtingen wekken, 3) ondernemingen moeten globaliseren, 4) verruil lage voor hoge marge business, 5) het is eten of gegeten worden, 6) overnemen is waarde scheppen, 7) de organisatie is maakbaar, 8) snijden verhoogt de productiviteit, 9) imponerende leiders presteren beter, 10) de cultuur moet klant- en resultaatgericht zijn.

Elk van deze axioma's wordt uitgelegd, geillustreerd aan de hand van een casebeschrijving en vervolgens wordt aangegeven waarom het axioma niet (meer) van toepassing is. Het boekje is zeer helder opgebouwd. De schrijfstijl is eenvoudig en duidelijk. De argumenten zijn overtuigend. De cases zijn relevant en herkenbaar. Kortom: zeer aan te bevelen. Knap werk!