Ontwrichtende innovatie: adapt or die!

Cover stories

Tegenwoordig is het mogelijk om een huis met een 3D-printer te produceren. En een Nederlandse arts wordt vanaf de andere kant van de wereld geassisteerd door middel van Google Glass. Straks zullen goederen die we via de webwinkel bestellen door een drone worden afgeleverd. Nieuwe technologieën maken veel mogelijk, maar zijn tegelijkertijd een gevaar voor bedrijven die zich niet weten aan te passen.

Ontwrichtende innovatie

De lezing die Peter Diamandis een paar weken geleden in Carré hield sloeg in als een bom. Ademloos luisteren Nederlandse managers naar het verhaal van de Amerikaanse luchtvaarttechnoloog en ondernemer. Zijn boodschap is kort en helder: ‘uiteindelijk worden we door machines verslagen’. De Amerikaan vertelt dat veel van de nieuwste innovaties een ontwrichtende uitwerking ...

Alexander
Beste Ton,

Leuk stuk! Ik ben niet naar de lokatie zelf geweest waar Peter Diamandis sprak, heb het lekker online gedaan...over verandering gesproken.
Ik heb een vraag aan je. Zelf hebben we onlangs een inspirerend event georganiseerd (FutureReadyEvent) en veel zaken die jij beschrijft zijn aan bod gekomen. Wel zien we dat het voor ondernemers en bedrijven een uitdaging is. Waar gaan we beginnen en hoe?

Wat is jou idee hierover?
MvG, Alexander Ket
Jan Camus
Lid sinds 2019
Wat als door toenemende sneeuwstormen, tsunamis in kerncentrales of gewoonweg door faillissementen van onfeilbare "enron"s, de toevoer van voldoende energie in het gedrang komt?
Mijn smartphone, laptop, stofzuiger of koffiemachine houden uiteindelijk op zonder electriciteit. De uwe niet?
Peter van Riel
Beste Ton,
Je hebt wederom een zeer goed en helder stuk geschreven, over een zeer intelligente man!

Ik herken er meteen in :
Dat 'out of the box' denken...
in eerste instantie sowieso weerstand opwekt.

Terwijl juist daar de kansen liggen...
Want áls het je lukt om (met je team) op een 'andere wijze' naar problemen of innovatie te gaan kijken...
Kom je tot de meest mooie nieuwe en praktische oplossingen om echt tot vooruitgang te kunnen komen!

Maar nieuw... blijft in het begin (net als leren fietsen) toch altijd een beetje eng...

Mensen (vooral leidinggevenden) zijn bang daardoor iets kwijt te raken...
terwijl ze er juist zoveel meer inzetbare informatie en verbeterideeën voor terug kunnen krijgen!

Is dat misschien voor een stuk nog altijd onze nuchtere Nederlandse mentaliteit Ton?
Groeten
Peter van Riel
Ton Verbeek
Auteur
Beste Peter,

Openstaan voor vernieuwing brengt altijd een zeker risico met zich mee. Ik weet niet of wij als Nederlanders daar anders tegenover staan. Gezien de technologische veranderingen die op ons afkomen is aanpassingsvermogen cruciaal. Wellicht moeten we ons vaker door de volgende quote laten inspireren:

"I can't understand why people are frightened of new ideas.

I'm frightened of the old ones".

John Cage, Amerikaans componist

Mvrgr,

Ton Verbeek
Ton Verbeek
Auteur
Beste Alexander,

Innoveer de manier waarop je innoveert!

Het eerste wat je moet doen is je ideeënbus de deur uit doen. Dat zet geen zoden aan de dijk. Mede hierdoor wordt er in Nederland gemiddeld nog geen 1 idee per werknemer per jaar ingebracht.

Vervolgens kies je voor een uitdaginggedreven aanpak. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van technologie, p&o, het productieproces of marketing.

Laten we als voorbeeld Freddy Heineken nemen. Die was vast van plan om in de zeventiger jaren met zijn bier Amerika te veroveren. De uitdaging die hij naar zijn staf communiceerde was de volgende:

'Hoe kunnen we binnen een maand tijd New York met ons exportbier veroveren?'

Zo'n goed afgebakend kader geeft richting aan de innovatie en wekt veel creatieve energie op. Hierdoor kwam men op een geweldig idee. Resultaat: binnen een maand tijd vloeide bij 70% van de horeca in N.Y. Heineken uit de tap!

De paradox is dat je door een goed kader beter buiten de kaders leert denken! En daar draait het uiteindelijk om bij innovatie.

Pas deze strategie vaker toe en sta open voor technologische ontwikkelingen. Dan weet ik één ding zeker: je wordt de 'spekkoper van de toekomst!'

Mvrgr,

Ton Verbeek
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Het nieuwe goud ligt op straat maar voor wie? Wat zijn de effecten van ontwrichtende innovaties op de werkgelegenheid? Het thema van <a href="http://www.economist.com/news/leaders/21594298-effect-todays-technology-tomorrows-jobs-will-be-immenseand-no-country-ready?fsrc=scn/tw/te/pe/comingtoanofficenearyourhttp://" target="_blank" rel="nofollow">The Economist</a>, Jan 18th 2014.

Een citaat: <em>"The technological disruption to the job market has only just started. The number of digital startups has exploded. Just as computer-games designers invented a product that humanity never knew it needed but now cannot do without, so these firms will no doubt dream up new goods and services to employ millions."</em>

Het lijkt erop dat de werkgelegenheid van de toekomst vooral ligt bij die sectoren die de robotisering en andere geavanceerde technische vondsten en hulpmiddelen voortvarend weten in te zetten.

En dan natuurlijk de 'digital start-ups' Onlangs stond ik versteld van het enthousiasme en het elan waarmee tal van ondernemers uit Europa hun <a href="http://www.managementsite.nl/37032/ondernemerschap/ondernemerschap-thenextweb-trends-tips.html" target="_blank" rel="nofollow">start-ups</a> etaleerden. Dat viel mij mee want ik dacht dat de VS ons <a href="http://www.managementsite.nl/36349/ondernemerschap/internet-ondernemerschap.html" target="_blank" rel="nofollow">internet ondernemerschap</a> al helemaal wegdrukte.

Kortom; de technologische vernieuwing komt in een hogere versnelling. Veel mensen en organisaties spelen enthousiast in op de nieuwe mogelijkheden. <em>'Zij creëren vanuit de vrije datastroom het nieuwe goud.’</em> Of Zoals Ton Verbeek stelt: <em>‘je wordt de spekkoper van de toekomst!’</em>

Dit stelt eisen waar velen nog onvoldoende weet van hebben. Op ManagementSite volgen wij de opgedane ervaringen en inzichten op de voet. We komen dit jaar met een apart 'channel' over Innovatie met onderwerpen als disruptive technologies, online ondernemen, social media marketing en nieuwe organisatievormen. Een aanleunend channel wordt gewijd aan ondernemerschap, concurrentiekracht, IT&business.

U blijft op de hoogte!


Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite

Meer over Innovatie