Waar sturen schoolleiders eigenlijk op aan?

Cover stories

Sneltest voor directeuren van een basisschool

Hoe goed is mijn school?

  • Het aantal spelregels voor onze leerlingen bedraagt 3 of minder.
  • Een leerling die jarig is voelt zich die dag écht speciaal in de klas.
  • Leerlingen bepalen zelf in welk tempo en op welk ambitieniveau zij werken en wanneer zij hulp vragen.
  • Tegen slechte docenten worden maatregelen genomen.
  • De gemiddelde scores op prestatietoetsen (o.a. CITO) van álle groepen zijn voor iedereen openbaar.

Hoe goed is mijn school? Stelt u zich eens voor dat u als basisschoolleider dat echt zou willen weten. Wij hebben een eenvoudige test gemaakt met een hele serieuze ondertoon. Die test verklapt al binnen twee minuten iets over uw manier van sturen. De test laat naar onze mening ook zien of uw school excellent, matig of ronduit slecht is. ...

gene hoop
Lid sinds 2019
Beste Carien en Leo,

Een boeiend verhaal dat reeds bekend is in onderwijs - en politiekland.

Vooral het statement dat "Tegen slechte docenten wordt opgetreden"mis ik de opmerking:
"Tegen slechte schoolmanagers wordt opgetreden".
Te vaak is onbekend wat de docenten allemaal voor hun kiezen krijgen, waar ze eigenlijk niet voor opgeleid zijn danwel wat hun functiebeschrijving weergeeft.

Mijn advies: Laat de docent eens met rust, laat hem/haar zijn werk doen. Onderzoek eens welke rol een schoolmanagement in deze heeft.
Zitten daar wel de juiste mensen?
Of word je schoolmanager omdat je geen les meer wil/kan geven?
Ik mis in dit artikel de synergie tussen ouders/leerling/docent en schoolleiding.

Verwijzend naar aanbeveling 1: "Je gedraag je" geldt uiteraard voor iedereen.

Groet

Gene

ps: een oude econoom schreef eens: het werken met gemiddelden is de weg naar de afgerond.
hans van Stiphout
Heerlijk zulk een eenvoud.
Lijkt me geweldig om dat voor alle opleidingsniveaus in te voeren.
Simone Bos
Daar draait onderwijs inderdaad om: het kind! Dit artikel geldt mijns inziens niet alleen voor directeuren van basisscholen maar ook voor die van het voortgezet onderwijs. Kinderen/leerlingen vinden het fijn om (h)erkend en gezien te worden, verantwoordelijkheid te krijgen, de steun te weten van de volwassene, ruimte te krijgen en successen te behalen. Maar geldt dat ook niet voor ons volwassenen?
Als goede schoolleider heb je oog voor iedereen binnen je school, zie je de mensen (kinderen en volwassenen!), stimuleer en motiveer je hen en bied je ze de ruimte, maar stuur je ook op resultaat, stel je eisen en daag je uit. En dan samen die successen vieren! Weten waarvoor je dit doet en er steeds naar werken! Dat levert niet alleen goede resultaten op maar ook energie en plezier in je werk. Niets is leuker dan samen met en aan onze toekomst (de kinderen) te werken!

Meer over Onderwijs