Ondernemerschap: trends en tips

Cover stories

Vijf trends

  • Online ondernemerschap zet de ene sector na de ander op tilt.
  • Goedkope alternatieven drukken de marktleiders van voorheen naar de marge.
  • Het tempo van innoveren wordt opgevoerd.
  • Nieuwe businessmodellen rukken op
  • Anders organiseren.

Afhankelijk van de sector speelt meestal een mix van deze trends. Vaak jagen de trends elkaar op. Het tempo van verandering gaat dan steeds sneller.

Dit artikel kort en bondig en verschaft een razendsnelle oriëntatie. De links bij elke trend gaan naar achtergrond informatie.

Online ondernemerschap

Voor een overzicht van de ontwikkelingen in de praktijk is er ons dossier Online Ondernemen. Een scan van de voor u interessantste titels helpt u op weg.

Wat is bepalend voor slagen of falen? Lees over de drijfkrachten van positieve energ...

Leon Dohmen
Pro-lid
Dag Willem, beste redactie.

De term succesfactoren (op de kaft van het boek) lijkt op het verabsoluteren van 'als je het maar op deze manier uitvoert komt het allemaal goed'. Steeds meer artikelen - ook hier op ManagementSite - schrijven op een haast rigide manier voor hoe je met tips en trucs en stappenplannen naar succes toewerkt. Het lijkt wel alsof competenties en vakmanschap er niet meer toe doen. Private ondernemingen zijn met elkaar in competitie, er is een beperkte markt en beperkt aantal klanten. Niet alle ondernemingen in dezelfde sector kunnen tegelijkertijd winnaar zijn. Ook niet als ze allemaal de succesfactoren van het boek zouden volgen. Er bestaat nog zoiets als een 'normaalverdeling'.

Vriendelijke groet,

Leon Dohmen
Jan Willem Wennekes
Goed overzicht, en ik geloof heel sterk in die laatste factor, het belang van anders organiseren. Maar ik ben het ook wel eens met wat Leon hierboven schrijft.

Er wordt nog wat teveel gedacht en geschreven in termen van 'succes'. Waarbij dan vooral de traditionele invulling van 'succes' geldt, namelijk het bereiken van geld, macht en status.

Terwijl 'nieuwe' ondernemers een hele andere definitie hanteren van succes: namelijk in staat zijn om dat wat ze doen, goed te doen, en ermee in hun onderhoud te voorzien. Artikelen gaan net iets te vaak over de Grote Voorbeelden (neem een Richard Branson), die op hun eigen manier succes hebben bereikt. Die manier die voor hen werkte, hoeft natuurlijk niet voor anderen te werken. Maar hun doel is wellicht ook anders dan dat van de gemiddelde ondernemer. En eerlijk gezegd, denk ik dat meer dan 90% van de ondernemers daartoe behoort: die zijn allang blij als ze gewoon hun werk kunnen doen. Toch?
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Beste Leon
Het lijkt erop dat je alleen afgaat op de kaft. De succesfactoren. zoals beschreven in het boek, zijn voor velen niet gemakkelijk te realiseren. Dus er blijven verschillen.

Meer over Ondernemerschap