Omzetgroei door Commercial Excellence

Columns

Heeft u de kaasschaaf in twee jaar tijd al drie keer toegepast? Of is de vorige reorganisatie net afgerond en de volgende al aangekondigd? De economische situatie heeft grote impact op de financiële resultaten van bedrijven. Omzet en marges nemen af want volumes en prijzen staan onder druk. Bedrijven proberen daarom hun kosten te verlagen en voeren ingrijpende herstructureringen door. Niet zelden op aandringen van de afdeling bijzonder beheer van hun bank. Dat is begrijpelijk en nodig, maar niet voldoende.

De aandacht gaat naar mijn mening in de praktijk veel minder uit naar het vergroten van de omzet. Ik weet dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan, maar er zijn voldoende slimme manieren om de verkopen te laten toenemen. Bovendien creëert omzetgroei positieve energie en inspireert het me...

Marc Eijsackers
Lekker inspirerend artikel Marcel. Dat van dat herhaald gebruik van de kaasschaaf zal iedereen wel herkennen. Toch mis ik een paar oplossingsrichtingen, die evenzo veel energie, omzet en marge genereren.

Waarom geen focus op juist minder doen, op versmalling van het aanbod? Waarom niet gaan excelleren in klantrelaties of service? Of gewoon dienstverlening ongewoon goed doen?

Wellicht niet zo sexy als nieuwe klanten, markten en kanalen ontsluiten of nieuwe producten ontwikkelen. Die initiatieven geven veel kortstondige impulsen maar kosten ook veel. De loyaliteit en retentie van klanten een positieve boost geven kost veel minder, maar levert op termijn veel meer op. En als ik naar Nederland kijk is dat nog steeds een gat in de markt.

Meer over Ondernemerschap