Omnichannel management: De vele wegen naar de klant, welke kiest u?

Cover stories

‘Niet op het schap is niet gekocht’. Zo simpel was het in pre-digitale tijden. Als je product maar bij de retailer in het assortiment zat, had je toegang tot klanten. Hoe anders is het nu; klanten hebben een veelheid aan distributiekanalen om uit te kiezen, on line en off line. Daarmee doet het vraagstuk van multi- of omnichannel management zijn intrede: hoe het wispelturige kanaalgedrag te managen? Wat betekent dit voor uw organisatie? Hoe haalt u het maximale uit een omnichannel strategie?

"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them" Albert Einstein.

Tips, succesfactoren, voorbeelden, en tenslotte een online test: hoe goed doet u het zelf? Doe de test, ontvang de benchmark en uw score met tips

De klant koopt langs vele wegen

Sinds kort is er ...


Ronald Molag
Lid sinds 2019
Helder beschreven overzicht. Zeer herkenbaar.

Ik heb het afgelopen jaar samen met een collega de marketingafdeling van een Telecom organisatie begeleid (circa 55 mensen) waarbij de structuur min of meer was zoals hier beschreven in het voorbeeld Organigram. Het traject ging over beter samenwerken. De inrichting van de organisatie viel dus niet binnen de scope van onze opdracht.

Ik vraag me na afloop van dit traject nog steeds af of de discipline Intelligence (markt-onderzoek) optimaal functioneert als afzonderlijke afdeling. Een alternatief zou kunnen zijn: toevoegen van een marktonderzoeker aan een Segmentteam. Dan is er wellicht een puzzel op te lossen als het gaat om capaciteit. Dan zou een marktonderzoeker wellicht in meerdere Segmentteams plaats moeten nemen. En, om wille van professionele verdieping, zou er dan ook een organisatorisch verband tussen de marktonderzoekers moeten zijn. De geschetste opzet, en praktijk, heeft wellicht het risico in zich dat Intelligence te weinig wordt benut.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Met vriendelijke groet,
Ronald Molag
www.eplusw.nl

Meer over Ondernemerschap