Netwerken is geen substituut voor acquisitie

Columns

Het is een modieuze overtuiging om netwerken hoger te achten dan verkopen. Netwerken is zaaien en verkoop is jagen; iedereen begrijpt meteen waar je energie naar toe moet gaan. Het V-woord is toch al niet populair en het dagelijkse bombardement van verkoopboodschappen draagt niet bij aan waardering voor het commerciële handwerk. Maar het houdt niet op bij zaaien en niet iedereen heeft tijd om te wachten tot de appels vanzelf uit de boom vallen.

Let wel: netwerken
Het was tijdens de vorige crisis dat ik gebeld werd door een technische adviespraktijk. Het bureau was gestart door een paar jonge ingenieurs en in tien jaar tijd uitgegroeid tot zo’n 20 fte’s. Maar nu stagneerde de werkstroom uit de relatiekring van de vier partners. Het was opeens alle hands aan dek qua acquisitie, nu ook voor d...

Ger J.F. de Bruijn
Leuk om te zien dat er in een jaar zoveel veranderd is.

Het is nu 2013, een jaar later, en verkoop is geen jagen meer, acquisitie op bovenstaande manier bestaat niet meer, visitekaartjes verzamelen doen we niet meer, die werden toch niet opgevolgd. En we hebben nu internet en social media.
Al met al een aardverschuiving.

U zult begrijpen dat dit alles cynisch bedoeld is . Bovenstaand artikel lijkt wel geschreven in de vorige eeuw terwijl er toch echt 2012 bij staat.

Kom op en stap in de wereld van 2013 en change your mindset of.... leest een goed boek over contentmarketing/Inboundmarketing/kennismarketing. Werkt heel verhelderend!

Meer over Acquisitie