En nú anders!

Columns

Mocht onlangs een ochtend college geven aan postdoc studenten over de ins en outs van verandermanagement. Altijd leuk natuurlijk! Begon eerst maar eens even te vragen hoe hard het eigenlijk waait bij een ieder. In de eigen organisatie wel te verstaan. Daar gebruik ik een mooi plaatje voor waarop de schalen van Beaufort te zien zijn. Windkracht 1-4 is ‘sailing fine’, windkracht 5-8 is ‘alle hens aan dek’ en windkracht 9-12 is ‘puur overleven’. Toen ik een rondje maakte langs de participanten bleek dat er overal wel sprake was van of alle hens aan dek of zelfs overleven. Hoge golven met veel witte koppen. Heftig dus. Geen van de deelnemers herkende zich in het beeld van het rustig kabbelend windje in het lapje met een wit wijntje op het achterdek glazig genietend van het uitzicht. Op zich oo...

Ronald van Gigch
Pro-lid
Hoi Dirk-Jan,
Herkenbaar. Veel bedrijven hebben hun missie en strategie prima uitgewerkt, maar het ontbreekt vaak aan een beeld van de toekomst.

In mijn werk maak ik altijd gebruik van het natuurlijk planningsmodel (o.a. beschreven door David Allen - Getting Things Done).

Dat begint dan bij gezamelijk het doel (waarom) en de principes (onder welke voorwaarden) benoemen. Daarna volgt de belangrijkste stap met het benoemen van de gewenste uitkomst. Elke deelnemer benoemd zijn beeld van de wereld (bedrijf / afdeling / project) na succesvolle uitvoering. Als je deze individuele beelden samen voegt, ontstaat een gezamelijk beeld op de toekomst met een gezamelijke intentie.

Ik ken geen krachtiger instrument dan het benoemen van de gewenste uitkomst. Als deze eenmaal is benoemd en gedeeld met en gedragen door betrokken medewerkers, start een automatische beweging in de richting van die uitkomst, waarbij iedereen opgeroepen wordt om zijn of haar bijdrage te leveren.
Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Dag Dirk-Jan,

Ik heb je column met veel plezier gelezen. Ik ben ook blij dat ik een van de eerste exemplaren van je boek met dezelfde titel heb mogen ontvangen. In een persoonlijke reactie schreef ik het al eerder: "Voor mij ben je vanaf nu:

"De Nederlandse Dirk-Jan Kotter".

Waar John de focus legt op Leiderschap, leg jij die op de rol Klant.

Dat WERKT! en niet alleen binnen de overheid.

Meer over Missie en visie